Slovenija 26.4.2018 6:05

Ta veseli dan ali Matiček se ženi sklepna premiera slavnostne sezone v Drami

Ljubljana, 26. aprila - V ljubljanski Drami bodo jubilejno sezono ob 150. obletnici ustanovitve Dramatičnega društva nocoj sklenili s premiero uprizoritve Ta veseli dan ali Matiček se ženi avtorja Antona Tomaža Linharta. Režijo ene najbolj priljubljenih slovenskih klasičnih komedij so zaupali Januszu Kici, v vlogi zrelejšega Matička pa nastopa Gregor Baković.

Ljubljana. SNG Drama Ljubljana. Foto: Anže Malovrh/STA Arhiv STA

Ljubljana.
SNG Drama Ljubljana.
Foto: Anže Malovrh/STA
Arhiv STA

Igra Ta veseli dan ali Matiček se ženi (1790), s katero je Linhart konec 18. stoletja vzpostavil slovensko dramatiko kot avtonomno, jezikovno suvereno, problemsko premišljeno in duhovito zvrst, se na oder ljubljanske Drame vrača po skoraj dveh desetletjih.

Dramaturginja in urednica gledališkega lista Mojca Kranjc je na novinarski konferenci ob premieri opozorila, da Linhart ni pomemben zgolj kot uveljavitelj in pionir rabe slovenskega jezika v posvetni dramatiki, temveč je kot okrožni šolski nadzornik tudi podvojil število osnovnih šol, v katerih se je govorilo slovensko, napisal Poskus zgodovine Kranjske in ostalih dežel južnih Slovanov Avstrije ter sodeloval pri ustanovitvi javne znanstvene knjižnice v Ljubljani, iz katere se je razvila današnja Narodna in univerzitetna knjižnica.

Za model komedije v petih dejanjih, ki svobodno obravnava tematike, kot so telo, spolnost, resnica, pravica in etika, je Linhart vzel Beaumarchaisovo Figarovo svatbo iz leta 1781. Zgodba je dogajalno postavljena v en sam dan, ko naj bi se poročila Matiček in Nežka (Nina Ivanišin), seveda pa ne gre vse po načrtu.

"Bolj ko Matiček ljubi Nežko, intenzivnejše bo dogajanje; bolj ko se gospa želi dokazati svojemu možu, bolj zapletene bodo situacije; bolj ko baron hoče Nežko, večji bo konflikt; in konec koncev, bolj ko si Tonček želi vsake, ki pride mimo, bolj komičen bo razplet. In Nežka? Čeprav sprva privoli v Matičkov in pozneje baroničin načrt, v ključnem trenutku prevzame tok zgodbe, predvsem pa na nobeni točki znotraj njega ne odstopi od svojih načel. Svoje razumevanje uporablja kot orodje manipulacije z baronom, obenem pa se njena resnična politična instanca pokaže v zaključku drame, ko baron spozna svojo zmoto in mu jo Nežka in Matiček odpustita," je zgodbo v gledališkem listu povzela asistentka režiserja Maša Pelko.

Kica, ki je imel priložnost režirati tudi Beaumarchaisovo delo, je na novinarski konferenci ob premieri povedal, da je po njegovem mnenju napačna domneva, da se v tej igri skriva določena revolucionarna ideja, je pa v njej nek določen duh, ki ga predstavlja veliko dramskih oseb, še posebej Matiček. Dodal je, da je tako v Beaumarchaisovem kot v Linhartovem tekstu čutiti hrepenenje po nečem novem, drugačnem. Všeč mu je, da se Matiček namesto, da bi vzel puško in streljal v druge, raje sprašuje o tem, kdo je on sam.

Igralski ansambel uprizoritve sestavljajo še Marko Mandić, Polona Juh, Nik Škrlec, Igor Samobor, Ivo Ban, Bojan Emeršič, Eva Jesenovec, Rok Vihar, Zvone Hribar, Sabina Kogovšek in Lucija Harum.

Pri nastanku uprizoritve je sodelovala mednarodna ekipa, ki jo poleg režiserja Kice sestavljajo še scenografinja Karin Fritz, kostumografinja Bjanka Adžić Ursulov, skladatelj Kyrre Kvam in lektor Arko. Uprizoritev spremlja razstava študentov Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Linhartov Matiček v foyerju Male drame.

Linhart predstavlja okvir letošnje jubilejne sezone ob 150-letnici ustanovitve Dramatičnega društva v Ljubljani, saj so jo začeli prav z Linhartovim tekstom, z Županovo Micko na odru Male drame.