Slovenija 4.10.2010 13:30

V Moderni galeriji fotografije slikarja Gojmirja Antona Kosa

Ljubljana, 4. oktobra - V Moderni galeriji bodo v torek, 5. oktobra, odprli razstavo Gojmirja Antona Kosa - Slikar v dialogu s fotografijo. Gre za razstavo fotografij, ki predstavljajo pomemben dosežek fotografskega modernizma 30. let in spreminjajo ustaljeno predstavo o zgodovini fotografije na Slovenskem, je na predstavitvi menila direktorica galerije Zdenka Badovinac.

Badovinčeva je danes poudarila, da gre tudi za prvo razstavo fotografij, kateri se je Gojmir Anton Kos (1896-1970) posvečal ljubiteljsko od poznih 20. let dvajsetega stoletja vse do konca življenja, najbolj pa prav v 30. letih. Na razstavi bo na ogled okoli 140 črno-belih in nekaj barvnih fotografij, devet slik v olju in ena risba.

Razstavo, ki bo na ogled do 5. decembra, je pripravila kustosinja Moderne galerije Lara Štrumej. Dejala je, da je Kos fotografijo sprva uporabljal za dokumentiranje svojih slikarskih del, nekaterih razstav, na katerih je sodeloval, po vizualni pretanjenosti pa izstopajo fotografije interierov, opremljenih s pohištvom, za katerega je sam izdelal načrte.

"Na slednje opozarjamo tudi na razstavi, saj gre obenem za redke vizualne dokumente o Kosovih dosežkih na področju oblikovanja notranje opreme," je dejala Štrumejeva.

Razstava se tako v enem delu posveča razmerju med Kosovo fotografijo in slikarstvom, v drugem pa fotografijam kot samostojnim podobam. Za ponazoritev so na razstavo vključili osem njegovih oljnih slik in risbo ter jih postavili ob bok fotografijam, za katere domnevajo, da so mu pomenile določeno "vizualno oporo pri racionalnem preverjanju oblik in njihovega razmerja na sliki".

Drugi del razstave obsega fotografije, ki jih je Kos snoval ob hitrem odločanju, kaj in kako fotografsko zamejiti, da bo imela črno-bela podoba neko svojo notranjo zakonitost.

"Kos se tukaj razkriva kot izvrsten fotograf, ki je v tem mediju prepoznal njegovo ustvarjalno moč in v njem izoblikoval svojo poetiko," je izpostavila kustosinja. Ob tem je dodala, da četudi se je umetnik fotografsko vračal k temam, ki jih je slikarsko že večkrat analiziral (na primer motivu cvetja, vode, reke, portretu, avtoportretu), jih je fotografsko podal, kot bi jih doživel na novo.

V Moderni galeriji sicer hranijo dvaindvajset izvirnih fotografij, ki jih je leta 1970, ko je Gojmir Anton Kos umrl, skupaj z umetnikovo dokumentarno zapuščino darovala njegova vdova.

Gradivo je uredila, skenirala in popisala leta 1992 ustanovljena Fundacija Gojmir Anton Kos, popis navaja 2200 črno-belih negativov, 87 barvnih diapozitivov in 119 fotografij. Povečave iz črno-belih negativov je izdelal Stojan Kerbler, ki je svojo izkušnjo ukvarjanja s Kosovimi negativi podal tudi v pisnem prispevku, objavljenem v katalogu.

Gojmir Anton Kos se je rodil v Gorici. Likovno umetnost je študiral na Dunaju in v Zagrebu, izpopolnjeval se je v Berlinu. V Ljubljani je potem poučeval risanje in nekaj časa bival v Kolizeju. Intenzivno je slikal, fotografiral, potoval po Evropi, razstavljal. Po II. svetovni vojni je postal profesor slikarstva na novoustanovljeni Akademiji upodabljajočih umetnosti, pozneje še njen rektor. Kratek čas je bil ravnatelj Moderne galerije. Član Slovenske akademije znanosti in umetnosti je bil od leta 1949. Prešernovo nagrado je prejel dvakrat. Po upokojitvi si je atelje ustvaril na Šubičevi 3.

Kosovi fotografiji bo posvečena tudi okrogla miza 9. novembra.