Slovenija 1.6.2011 13:52

Fotoreporter Nace Bizilj daroval svoj opus muzeju novejše zgodovine

Ljubljana, 1. junija - Nekdanji fotoreporter in urednik fotografije pri časopisni hiši Dnevnik Nace Bizilj je novembra lani svoj fotografski opus podaril Muzeju novejše zgodovine Slovenije. Ocenjujejo ga na pol milijona negativov. V objektiv je vse od 60. let prejšnjega stoletja do začetkov novega tisočletja beležil dogodke iz sveta politike, gospodarstva, športa.

Bizilj je bil eden tistih pomembnih, sprva maloštevilnih fotoreporterjev, ki je s fotografijo reševal zgodovinske trenutke, da ne bi za vedno izginili. Na tisoče bralcev Dnevnika je vsakodnevno soočal s svojimi fotografijami in jih prepuščal interpretaciji dogodka, hkrati je s fotografijo kot dokaznim materialom krepil moč besede ali jo celo presegal, je na današnji novinarski konferenci poudarila kustosinja Irena Uršič.

Fotografiranje političnih dogodkov in političnih elit tako nekdanje Jugoslavije kot samostojne Slovenije in sveta je bila Biziljeva poklicna afiniteta, vse od obiska Leonida Iljiča Brežnjeva v Ljubljani leta 1962 do srečanja Georga Busha in Vladimirja Putina v Sloveniji leta 2001. Kar nekaj dogodkov je fotografiral ekskluzivno, med njimi Milana Kučana in Dimitrija Rupla na srečanju z Hansom Dietrichom Genscherjem v Warmbadu v času vojne za Slovenijo, sprejem Slovenije v Svet Evrope ter Janeza Drnovška na Svetovnem ekonomskem forumu v Davosu in na slovesnosti v Parizu ob 200-letnici padca Bastilje.

Podarjene fotografije se po besedah Uršičeve tematsko prepletajo in dopolnjujejo s fotografijami drugih fotoreporterjev, ki jih v muzeju že imajo, z njegovimi posnetki iz druge polovice 90. let in z začetka novega tisočletja pa je muzej pridobil sploh prve fotografije, ki fotodokumentirajo to obdobje.

V teh dneh so po besedah kustosinje iskane zlasti fotografije iz obdobja demokratizacije in osamosvajanja Slovenije. Biziljevi posnetki procesov osamosvajanja, razglasitve samostojne države in vojne za Slovenijo se po njeni oceni kažejo kot njegovo najplodnejše obdobje ter so za slovensko zgodovino in za muzej izjemnega pomena. Tedaj se je marsikaj dogajalo, politika se je spreminjala, to je bil paradiž za pišoče novinarje in fotoreporterje, je povedal Bizilj.

Drugo njegovo najpomembnejše področje je bilo fotografiranje najrazličnejših, tudi največjih športnih dogodkov in vrhunskih slovenskih športnikov, med drugim telovadca Mira Cerarja, košarkarja Iva Daneua in smučarja Bojana Križaja.

Na aktualne politične, gospodarske, športne in druge dogodke se je med letoma 1995 in 2006 odzival s pisanjem izjemno brane satirične dnevne rubrike v Dnevniku z naslovom Fotografija ne laže. Zanimive so tudi njegove fotoreportaže, ki jih je po letu 1995 s potovanj po Aziji, Latinski Ameriki in Avstraliji pripravljal za Nedeljski dnevnik. Za svoje poklicne dosežke je bil večkrat nagrajen, za omenjeno donacijo pa je letos prejel Valvasorjevo priznanje.