Slovenija 4.8.2011 10:17

Boris Vezjak za Dnevnik: Kulturniki so padli na izpitu (4. 8.)

Ljubljana, 4. avgusta - Kritika je "legitimen način vrednotenja nečesa, kar ima namen prikazati realno naravo nekega fenomena. Tisti, ki ne prepoznava kritike, si škoduje, ker ne dopušča nobenega dvoma. Prav zato so kulturniki padli na izpitu," je v pogovoru za današnjo izdajo Dnevnika povedal filozof in publicist Boris Vezjak, kronist dogajanja okrog EPK v Mariboru.

Vezjak je v spletnem dnevniku mariborskega društva za razvoj humanistike Zofijini ljubimci dokumentiral in komentiral več kot 240 medijskih zapisov in drugih dogodkov, ki so se Mariboru pripetili na poti k Evropski prestolnici kulture 2012. Še pred pričetkom EPK pa je objavil svoj zadnji zapis.

Kot je dejal, je bil to projekt Zofijinih ljubimcev, ki se je rodil avgusta 2010 kot odziv na dejansko stanje. Zapisi so se začeli zaradi spoznanja, da mariborski monopolni časopis Večer več mesecev ni premogel nobene kritične refleksije. Leto dni pozneje pa je dozorelo spoznanje, da njihova kritika ni bila deležna nobenega odziva vodstva EPK, čeprav so si ga želeli. Spoznali so tudi, da so mediji in javnost njihovo kritiko ignorirali.

Sicer pa so, kot je povedal, Zofijini ljubimci že od začetka podvomili o strukturi projekta in predlagali, da bi programski denar - tedaj se je še govorilo o 50 milijonih evrov - razdelili med 1000 kulturnih producentov, da izpeljejo svoje programske zamisli. Poleg tega je večkrat kritiziral načine odločanja o tem, kako so bili nekateri programi sprejeti in nekateri ne.

Razplet glede Maksa je bil po njegovih besedah predvidljiv in ga tudi, kot je dejal, zelo veseli, saj slikovito uprizarja to, kar so vseskozi kritizirali - da je EPK ena velika kulisa, ki naj bi zaslepila stanje duha v mestu.

Na programska izhodišča, ki so zavezujoč dokument, se v Mariboru ne sklicujejo več, kot da se jih sramujejo, pravi Vezjak, ki meni, da se s tem kaže zadrega stanja duha, a ne v smislu, da se je pokazalo, da ne vedo, kaj delajo, temveč da zelo dobro vedo, kaj počnejo, ampak jim to ni uspelo.

Sam trdi, da je projekt EPK škodljiv za kulturno prihodnost Maribora in da je pokazal, v kako antiintelektualnem ozračju živimo in kako porazno je stanje duha in kulture. "Če parafraziram Zorka Simčiča, da je Maribor mesto spodrezanih korenin, je v zadnjih letih Maribor postal mesto zavezanih jezikov in zavezanega duha," je dejal za časnik.

Vezjak, ki se ukvarja s kulturo paranoje, tudi v projektu EPK zaznava paranojo in teorijo zarot. "V šali pravim, da je Maribor postal evropska prestolnica paranoje in ne samo korupcije ter kulture," je dejal.