Slovenija 23.9.2011 21:25

Letošnji grafični bienale že v uvodu obarvan z umetniškim dogodkom

Ljubljana, 23. septembra - Otvoritveni dan 29. mednarodnega grafičnega bienala se je začel pred Moderno galerijo s slikovitim umetniškim dogodkom, performansom Marcella Maloberta. "Dogodku" je pred Mednarodnim grafičnim likovnim centrom sledil uradni del, ko sta spregovorila začasni minister za kulturo Boštjan Žekš in ljubljanski župan Zoran Janković, ki sta odprla bienale.

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle in direktorica Moderne galerije Zdenka Badovinac. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle in direktorica Moderne galerije Zdenka Badovinac.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Umetnostna zgodovinarka in teoretičarka Beti Žerovc. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Umetnostna zgodovinarka in teoretičarka Beti Žerovc.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle in direktorica Moderne galerije Zdenka Badovinac. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle in direktorica Moderne galerije Zdenka Badovinac.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Boštjan Žekš, začasni minister za kulturo, ki opravlja tekoče posle.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Slovenski umetnik Matej Andraž Vogrinčič in umetnostna zgodovinarka in teoretičarka Beti Žerovc. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Slovenski umetnik Matej Andraž Vogrinčič in umetnostna zgodovinarka in teoretičarka Beti Žerovc.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Ameriški duo Praxis. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Ameriški duo Praxis.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Ameriški duo Praxis. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Ameriški duo Praxis.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Ameriški duo Praxis. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Ameriški duo Praxis.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Ameriški duo Praxis. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Ameriški duo Praxis.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center. Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji. Ameriški duo Praxis. Foto: Nada Mihajlovič/STA

Ljubljana, Mednarodni grafični likovni center.
Odprtje 29. grafičnega bienala v Sloveniji.
Ameriški duo Praxis.
Foto: Nada Mihajlovič/STA

Direktorica Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC) Nevenka Šivavec je v uvodnem nagovoru uradnega dela, ki je sledil umetniškemu dogodku z naslovom "Die Schmetterlinge essen die Bananen", v katerem so povabljeni obiskovalci razbijali keramične figure tigrov, pojasnila drugačen koncept letošnjega grafičnega bienala. Kot je poudarila, tokratni bineale, katerega zasnovo so zaupali kuratorki Beti Žerovc, prinaša spremenjen format, ki ni eksplicitno grafičen, je pa zato dinamičen skupek razstav na šestih lokacijah, na katerih bodo predstavljeni umetniški dogodki štirih tematskih sklopov: darežljivosti, nasilja, praznine in iskanja svetega ter ritualnega.

Po besedah Žekša, ki opravlja tekoče posle ministra za kulturo, je mednarodni grafični bienale zgodba o uspehu tako v Sloveniji kot v svetu, ki podaja več naukov tudi za druga področja. "Zgodba se je začela s človekom, ki je imel ambicije, nekaj moči in je vedel, kaj hoče," je začetke grafičnega bienala ponazoril Žekš. Spomnil je, da je organizacijo prve mednarodne razstave grafike v Ljubljani leta 1955 prevzel Zoran Kržišnik, ki po Žekševem mnenju "ni bil v celoti privezan na grafiko", a je vedel, da je to nekaj, s čemer lahko Ljubljana uspe. Kot je prepričan, "se lahko Slovenci iz te zgodbe marsikaj naučimo".

Janković je med drugim dejal, da tematski sklopi bienala vsakemu posamezniku ponujajo smer oziroma pot, po kateri lahko gre od praznine do darežljivosti. Sicer upa, da je letošnji bienale najboljši doslej in ga bo premagal le prihodnji, ki bo kot 30. jubilejni.

Celotna zgodba bienala na temo umetniškega dogodka se, kot je na dopoldanski novinarski konferenci dejala Žirovčeva, vrti okoli vprašanja, od kod v inštitucijah, ki so bile po tradiciji in po definiciji zavezane razstavljanju statičnih del, nenadoma taka množica dogodkov, tako umetniških kot teoretskih.

Bienale bo potekal v MGLC, Moderni galeriji, Galeriji Jakopič, Galeriji Cankarjevega doma ter razstaviščih na Gosposvetski cesti 12 in Vošnjakovi ulici 4. V sklopu bienala bosta potekala tudi maraton predavanj in pogovorov o umetniškem dogodku s 30. septembra na 1. oktober in dvodnevni simpozij z mednarodno udeležbo 4. in 5. novembra. Razstava nagrajenca 28. grafičnega bienala, umetniške zadruge Justseeds, pa bo na ogled v galeriji Alkatraz.

V sklopu bineala letos podeljujejo dve nagradi. Mednarodna žirija v sestavi Dave Beech, Christian Höller, Urška Jurman in Ulay (Frank Uwe Laysiepen) je Grand Prix 29. grafičnega bienala namenila Regini Jose Galindo, nagrado za življenjsko delo pa posthumno Miklosu Erdelyju.

Bienale s pomočjo več organizacij pripravlja MGLC, finančno pa ga med drugim podpira farmacevtska družba Lek.