Slovenija 22.2.2012 14:03

Film Gospa, ki z oblačenjem slači v poklon kostumografki Alenki Bartl

Ljubljana, 22. februarja - V Slovenskem gledališkem muzeju so prikazali filmski portret kostumografke Alenke Bartl Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. V filmu o umetnici spregovorijo sodelavci in poznavalci njenega dela. Po besedah scenografke Mete Hočevar je Bartlova zato, da je igralce, pevce in plesalce odevala v kostume, morala slačiti in razgaljati like.

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Kostumografinja Alenka Bartl in direktor Slovenskega gledališkega muzeja Ivo Svetina. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Kostumografinja Alenka Bartl in direktor Slovenskega gledališkega muzeja Ivo Svetina.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Kostumografinja Alenka Bartl in direktor Slovenskega gledališkega muzeja Ivo Svetina. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Kostumografinja Alenka Bartl in direktor Slovenskega gledališkega muzeja Ivo Svetina.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Kostumografinja Alenka Bartl. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Kostumografinja Alenka Bartl.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej. Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena. Foto: Nada Mihajlović/STA

Ljubljana, Slovenski gledališki muzej.
Predstavitev filmskega portreta kostumografke Alenke Bartl z naslovom Gospa, ki z oblačenjem slači v režiji Slavka Hrena.
Foto: Nada Mihajlović/STA

Hren je pred projekcijo dejal, da pred projektom ni vedel, v kaj se spušča, saj je množina snovi in gradiva iz dneva v dan naraščala. Tako se je 3000 originalnim skicam za kostume iz arhiva gledališkega muzeja pridružilo še 2000 skic, ki jih je Bartlova hranila doma.

Po besedah direktorja gledališkega muzeja Iva Svetine sta film in razstava, ki jo bodo odprli aprila v Narodni galeriji, poklon velikemu opusu umetnice ter obenem vsej slovenski kostumografiji. Bartlova je namreč ustanovila katedro za kostumografijo za visokošolski študij v Sloveniji in postala prva profesorica kostumografije na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo.

Začetek dokumentarca o Bartlovi, ki se podpisuje pod več kot 500 kostumografij, je Hren postavil v Benetke. V tem romantičnem mestu so leta 1979 snemali film Iskanja Matjaža Klopčiča, v katerem so igralci oblečeni po zamisli Bartlove. To je bil, kot pove Bartlova v filmu, eden njenih najljubših filmskih projektov.

V filmu, ki bo na ogled v nedeljo na TV Slovenija, sodelujejo režiserji, šivilje, krojači, nekdanji študenti in poznejši sodelavci ter teoretiki. Scenografka Hočevarjeva v filmu pove, da je bila Bartlova, ki je študirala na beograjski Akademiji za uporabno umetnost, v prvi vrsti slikarka. Režiser Vinko Möderndorfer Bartlovo spoštuje kot "persono" oziroma ustvarjalno osebnost. "Na akademiji imajo študentje največ profita od takšnih osebnosti, ostalo je v knjigah," je poudaril. Omenil je tudi umetničino samozavest, a obenem ponižnost in iskreno negotovost do svoje umetnosti.

Kostum ne sme biti v prvem planu, pač pa mora le ležerno spremljati igralca, je Bartlova zaupala svojo skrivnost. Da je znala najbolj viden del predstave narediti nevpadljiv, sta potrdila tudi Hočevarjeva in akademik Andrej Inkret.

Alenka Bartl se je rodila leta 1930 v Ljubljani. V prestolnico se je vrnila kot diplomantka beograjske Akademije za uporabno umetnost - smer kostumografija in se pridružila v Slovenskem narodnem gledališču Ljubljana takrat zaposleni kostumografki Miji Jarčevi. Prvo kostumografijo v slovenskem gledališču je izpeljala z režiserjem Mirkom Mahničem. Sčasoma je postala najbolj cenjena kostumografka v slovenskem in tudi širše jugoslovanskem prostoru. Je dobitnica številnih nagrad, od Sterijinih in Borštnikovih, do velike Prešernove in mnogih zlatih aren za dosežke pri filmu.