Slovenija 28.2.2013 14:57

Vizualne podobe Tima Etchellsa v Galeriji Jakopič

Ljubljana, 28. februarja - Britanski vsestranski umetnik Tim Etchells, kurator festivala Exodos 2013, se širši javnosti s svojimi likovnimi deli predstavlja z razstavo Kaj je in kaj je mogoče. V Galeriji Jakopič bodo nocoj ob 19. uri na ogled postavili štiri projekte, ki jih druži dialog med materialnim in idejnim, hkrati pa obiskovalcu odpirajo razmisleke o številnih temah.

Kuratorja razstave Marija Skočir in Blaž Peršin, sicer direktor Muzeja in galerij mesta Ljubljana, sta skupaj z avtorjem postavitev zasnovala kot zaključeno celoto po meri galerije. Razstava prvič v tako velikem obsegu prinaša projekt Prazni odri, ki se ga je umetnik skupaj s Hugom Glendinningom lotil leta 2003 in še poteka. V tem času je nastalo okoli 120 fotografij praznih odrov, v Ljubljani pa jih bo na ogled nekaj manj kot 70.

Peršin je na današnji novinarski konferenci dejal, da fotografije praznih odrov kar kličejo po razmisleku o tem, kakšna je dandanes socialna komponenta razumevanja odra, gledališča in performativne umetnosti na sploh. Zanimivost podob je, da na njih ni tistih, za katere odri sploh stojijo - nastopajočih in gledalcev.

Prav razmerje med umetnino in njenim opazovalcem oziroma nastopajočim in gledalcem je nekaj, kar Etchellsa v ustvarjalnem procesu najbolj zanima. S svojimi likovnimi deli rad spodbuja opazovalca k razmišljanju. Serija fotografij z naslovom Živeti večno (2011) prikazuje angleški napis "Live Forever" med topljenjem. Ta napis v angleščini lahko beremo kot imperativ, kot nekaj, kar posameznik mora storiti. Po drugi strani pa se ob tem, ko nekoga poziva k večnem življenju, topi, je ob delu pojasnil Etchells.

K razmisleku poziva tudi s politično obarvanim neonskim napisom "Start a Revolution" iz projekta Revolucija (2010). Gre za poziv, zamaskiran v obliko oglasnega panoja, ki po pojasnilu umetnika v gledalcu prav tako zbuja vprašanja: Naj začnem z revolucijo? Kdaj? Kako?

Za zbirateljsko pa je Etchells označil tudi serijo Ustavljena ura (2010), za katero fotografira nedelujoče ure. Gre za paradoks, da ura, ki ne dela, je pa z namenom postavljena na nekem mestu, ne uresničuje svojega poslanstva. Po drugi strani pa ta ista ura sproža vprašanje o tem, kako ustaviti čas. Postavitev vključuje tudi pravi mali oder, namenjen pogovorom in performansom.

Razstava Etchellsovih vizualnih del uvaja 18. festival sodobnih scenskih umetnosti Exodos, ki bo v Ljubljani potekal med 14. in 25. aprilom. Etchells je kot kurator veliko razmišljal o nekoliko manj poznanih ustvarjalcih, ki pa so mu blizu po dinamiki ustvarjanja in so tudi njega samega pritegnili kot gledalca. Napovedal je, da je izbranim ustvarjalcem skupno, da delajo v preprostih formatih, zelo neposredno naslavljajo občinstvo, navidez preprosto snov za predstavo pa oživijo na neverjetne načine. Razkril je tudi, da v številnih predstavah skorajda ni teksta in so zato zelo vizualne in fizične.

Odrski, vizualni in literarni umetnik Tim Etchells živi in deluje v Sheffieldu in Londonu. Je umetniški vodja enega najuspešnejših evropskih teatrov Forced Entertainment, ki je odločilno vplival na razvoj značilno britanskega sloga avantgardnega gledališča. Slovensko občinstvo ga kot režiserja pozna po dveh predstavah s programov minulih Exodosov - Quizoola! in Vznemirljivost vsega tega. Nekaj njegovih likovnih del je bilo že na ogled v Moderni galeriji, Etchells pa je tudi eden od nastopajočih v filmu Jaz sem Janez Janša.