Svet 26.4.2013 5:00

V umetnikovem rojstnem Daugavpilsu odprli muzej Marka Rothka

Daugavpils, 26. aprila - V rojstnem mestu ameriškega slikarja latvijskega rodu Marka Rothka (1903-1907) Daugavpilsu so 100 let zatem, ko je ta emigriral v ZDA, odprli umetniku posvečeni muzej. "To je za mojega očeta čudovit povratek domov," je ob odprtju muzeja v sredo za francosko tiskovno agencijo AFP povedal umetnikov sin Christoper Rothko.

Mark Rothko se je kot Marcus Rothkovitz rodil v mestu Dvinsk, današnjem Daugavpilsu. Z družino je leta 1913 emigriral v ZDA.

"Danes veja za ameriškega umetnika in ameriške izkušnja je bila seveda zelo pomembna, vendar pa so njegove korenine tukaj in prepričan sem, da so imele pomembno vlogo pri njegovem formiranju", je dejal danes 48-letni umetnikov sin.

Umetnikova hči Kate Rothko Prizel pa je oživila spomin na to, kako ji je oče na zemljevidu kazal, od kod prihaja in zakaj mesta s tem imenom ni več najti na zemljevidu.

Rothko, ki je umrl leta 1970, se je med velikane svetovne umetnosti zapisal s svojim prepoznavnim stilom.

Lani je bila njegova slika velikega formata na dražbi v New Yorku prodana za 66,8 milijona evrov, kar je rekord za delo sodobne umetnosti. Platno z naslovom Oranžna, rdeča, rumena iz leta 1961 nekoliko spominja na eno od šesti del, ki predstavljajo osrednje eksponate muzejske zbirke. Ta je v lasti umetnikove družine.

Sliko Brez naslova št. 7 (oranžna in čokoladna) iz leta 1957 prav tako zaznamujejo za umetnika značilne intenzivne barve in je bila tudi navdih za logotip muzeja.

Umetnostni center Marka Rothka, v katerem so urejene tudi predavalnice in umetniški ateljeji ter razstavišče za občasne razstave, se nahaja v večjem historičnem kompleksu. Obnova je stala okoli štiri milijone evrov, večji del zneska so bila evropska sredstva.

Rothko je bil kot umetnik samouk. V 30. letih minulega stoletja je ustvarjal v realističnem slogu, pozneje pa je pod vplivom nadrealizma začel slikati vse bolj nepredmetno in končno postal eden najvidnejših predstavnikov abstraktnega ekspresionizma in slikanja z monokromnimi barvnimi polji.

Z mojstrsko uporabo kromatičnih tonov je v slikah dosegel tudi vznemirljiv vtis vibracij. V zadnjem obdobju je uporabljal zgolj velike ploskve temnih, toplih barv, s katerimi je skušal izraziti mistiko svoje predstave o človekovi povezanosti s kozmosom.