Slovenija 7.8.2013 10:11

Čutno-poetične fotografije Juhasza-Alvarada na Jakopičevem sprehajališču

Ljubljana, 7. avgusta - Na Jakopičevem sprehajališču v Tivoliju bodo ob 11. uri odprli razstavo Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula portoriškega umetnika Charlesa Juhasza-Alvarada, ki napoveduje 30. grafični bienale. Po razstavi bosta navzoče popeljali plesalki Nataša Živković in Tina Dobaj Eder. Na ogled bo 118 fotografij z besedili Emeshe Juhasz-Miniberg.

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče. Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Ljubljana, Jakopičevo sprehajališče.
Odprtje razstave Entre manos (Roka roki): Koda, zanka, nebula Charlesa Juhasza-Alvarada, ki je del osrednje razstave 30. grafičnega bienala, naslovljene Prekinitev.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Juhasz-Alvarado mimoidoče nagovarja s serijo fotografij, ki učinkujejo kot animacija. O tem, kakšna je ta animacija, pa odloča opazovalec sam s preklapljanjem med fotografijami in besedili, ki združena tvorijo pesem. Na Filipinih rojeni portugalski umetnik, ki je študiral kiparstvo in arhitekturo, je navdih za projekt iskal tako v zgodovini kot v sodobnosti. Na fotografijah je ovekovečen model Karen Albors.

Ambiciozni podvigi Juhasza-Alvarada vključujejo zvok, pripoved, prispevke sodelovanja in zlasti izkušnje na kraju samem, v smislu "site-specific" umetnosti. Ena od njegovih aktualnih instalacij na prostem je na primer vključevala ročno izdelane lesene ksilofone - skulpturne ograjne stebričke na mostu, na katere so lahko mimoidoči tudi zaigrali.

Po sorodni zamisli umetnik "komponira melodijo" v štirih stavkih za 118 plakatov, ki bodo do konca novembra krasili park Tivoli. "Podobe, ki obdajajo klopce, se zrcalijo ali rimajo ter tako učinkujejo kot zbor. Pri delu z Alborsovo, katere starši so slušno prizadeti, je umetnik ustvaril vizualno sekvenco, ki se razgrinja pred gledalci med sprehajanjem po promenadi v to ali ono smer," so sporočili iz Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC).

Hkrati pa se projekt Juhasza-Alvarada nanaša tudi na madžarskega skladatelja in pedagoga Zoltana Kodalya (1882-1967), ki je s svojo metodologijo izpopolnil ročni znakovni jezik, ki ga je izumil angleški duhovnik in učitelj glasbe John Curwen. Ta je svoj znakovni sistem razvil za potrebe glasbene notacije, saj je bil prepričan, da bi morala biti glasba dostopna vsem. Curwenove znake je v filmu Bližnja srečanja tretje vrste (1991) za sporazumevanje z Nezemljani uporabil režiser Steven Spielberg.

Podobno si tudi Juhasz-Alvarado, ki je v svoja ozadja vključil podobe iz Portorika in Ljubljane, nenehno prizadeva za srečevanje, komunikacijo, raziskovanje in izmenjavo. Plesalki Živkovićeva in Dobaj Ederjeva bosta navzoče na današnjem odprtju skozi razstavo popeljali prav "v subtilnem dialogu rok".

Pri oblikovanju slovenske različice postavitve je sodelovala oblikovalka Mina Fina. To sodelovanje po besedah organizatorjev "poudarja kontrapunkt jezikov ter obenem postavlja v ospredje prevod, naključje in izmenjavo".

Jubilejni, 30. grafični bienale bo v MGLC potekal od 14. septembra do 24. novembra. Ob jubileju bo bienale, kot so napovedali na junijski novinarski konferenci, "stopil korak nazaj" in se vrnil k raziskovanju narave grafičnih procesov. Kuratorka osrednje razstave, naslovljene Prekinitev, v katero sodi tudi projekt Juhasza-Alvarada, je Deborah Cullen.