Slovenija 4.12.2013 10:20

V sklopu Animateke predstavitev Češke

Ljubljana, 4. decembra - V sklopu mednarodnega festivala animiranega filma Animateka bodo danes v Slovenski kinoteki predvajali prva dva sklopa animiranih filmov iz programa Fokus na Češko. Pred projekcijami bodo pripravili tudi predavanje, na katerem bosta o češki animaciji spregovorili Michaela Mertova iz Češkega filmskega arhiva in svobodna programerka Bara Prikaska.

Obiskovalci festivala se bodo lahko v okviru sedmih sklopov sprehodili skozi zgodovino češkega animiranega filma. Kot je na novinarski konferenci pred začetkom festivala dejal umetniški vodja Animateke Igor Prassel, bodo prikazali nekaj pravih draguljev z začetkov animacije na Češkem, ki doslej še niso bili predvajani izven domovine.

Sklopi so zastavljeni kronološko, od predstavitve prvih avtorskih in reklamnih filmov s konca dvajsetih in tridesetih let, prek treh programov od leta 1950 do danes, do sklopa celovečernega animiranega filma in programa klasik za otroke.

Začetki animacije na Češkem segajo na področje oglasov za najrazličnejše izdelke podjetij, na primer proizvajalcev margarine - Zmagovalec iz leta 1934 - ali radijskih sprejemnikov - Zvočni čarodej z letnico 1936.

Sistematično se je animiranemu filmu prvi začel posvečati Karel Dodal, ki je leta 1933 v Pragi ustanovil IRE-Film, prvi češki studio, specializiran za animirani film. Tam so ustvarili dela, kot so Veseli koncert (1935), Jesenska pesem (1937) in Fantaisie erotique (1936).

Med drugo svetovno vojno je bilo na ozemlju današnje Češke dokončanih malo animiranih filmov, po vojni pa sta bili glavni središči češkega animiranega filma studia Praga in Zlin, kjer so kultna dela ustvarjali animatorji, kot so Jiri Brdečka, Bretislav Pojar, Eduard Hofman, Hermina Tyrlova in Karel Zeman.

Po demokratizaciji Češkoslovaške je bila usoda animiranega filma za skoraj 15 let zapečatena, ker je nova vlada zavrnila zakon, ki naj bi zagotovil nemoteno tranzicijo filmske industrije v tržni sistem, so zapisali na spletni strani festivala.

Kinematografija, ki je pred tem delovala kot zaprta in samozadostna gospodarska panoga, je nenadoma izgubila svoje finančno zaledje in formalno stabilnost. Ustanovljena je bila vrsta zasebnih studiev, ki pa brez državne podpore niso imeli možnosti za preživetje. Kratki filmi še danes ostajajo v domeni študentske produkcije.