Slovenija 15.4.2014 12:11

Pri Cankarjevi založbi Jovanovićeve drame ter poezija Kleča in Dekleve

Ljubljana, 15. aprila - Cankarjeva založba je izdala dramska dela Dušana Jovanovića po izboru Lada Kralja, naslov so dobila po njegovi zadnji igri Boris, Milena in Radko. Druga novost je pesniška zbirka Milana Kleča Lep pozdrav, ki jo po oceni urednika Zdravka Duše preveva žalosten ton. V dveh knjigah z naslovom Uglaševanje molka pa so zajete zbrane pesmi Milana Dekleve.

Lado Kralj je s pomočjo Jovanovića, ki ima v svojem opusu okrog 25 dramskih del, izbral osem iger, ki po kronološki razčlenitvi predstavljajo poglavitne tendence njegove dramatike, je na današnji predstavitvi povedal Duša. Izbor sega od Norcev prek politične dramatike, kot je Osvoboditev Skopja, zelo uspešne Antigone do melodramatskih oziroma komičnih del, kot sta Zid, jezero in najnovejša Boris, Milena in Radko, po kateri je knjiga dobila naslov.

Priznani režiser in dramatik je z izborom zadovoljen, saj je Kralj, tudi avtor spremne besede, po Jovanovićevem mnenju kompetenten bralec, ki spremlja svetovne dramske trende. Izbor, razgrnjen v knjigi, je po njegovem mnenju pospremil s tehtnim razmislekom in lucidnim pogledom v dramatiko. "Zbirka na zanimiv način prikaže prerez mojega pisanja za oder," je dejal Jovanović.

Kleč, ki je literarno pot začel kot pesnik, nato pa se posvetil prozi, se z zbirko Lep pozdrav vrača k svojim začetkom. Vendar pa so njegove pesmi tokrat grenkobne: odhajanje, poslavljanje, smrt so po urednikovih besedah črna nit njegove najnovejše knjige. To ne velja za vse pesmi, vseeno pa je žalostni ton tisti, ki jo zaznamuje, je prepričan Duša. Avtor, ki bo letos dopolnil 60 let, se je sicer, kot je dejal, ob pisanju počutil veselo, ni bil zagrenjen.

Knjigi Dekleve Uglaševanje molka nosita podnaslov zbrane in dodane pesmi. Tina Kozin, ki se je spoprijela z obsežnim opusom Dekleve, se namreč po besedah Duše ni togo držala načel, ki so značilna za zbrana dela, pač pa je dodala tudi pesmi, ki so iz že objavljenih zbirk izpadle oziroma niso smele biti objavljene, ter celotno pesniško zbirko, ki ni izšla samostojno.

V obeh knjigah so najprej kronološko zajete pesnikove revialne objave, skozi katere je po oceni Duše viden njegov razvoj, sledijo zvesti ponatisi njegovih zbirk (od Mushi Mushi iz leta 1971 do zbirke V živi zob leta 2003), nazadnje pa še izbor besedil, ki jih je Dekleva pisal za glasbenike, gledališče, televizijo. Kot je dejal avtor, se sam niti v sanjah ne bi lotil tako obsežnega dela, ki sega čez več kot pet desetletij: svojo prvo pesem je namreč objavil leta 1960.