Svet 16.7.2014 5:00

Pred četrt stoletja je umrl Herbert von Karajan

Salzburg, 16. julija - Na današnji dan pred 25 leti je umrl eden večjih dirigentov 20. stoletja Herbert von Karajan, ki je bil, kot piše v Velikem svetovnem biografskem leksikonu, tehnično dovršen, sugestiven in včasih na trenutke preveč patetičen interpret. Bil je specialist za Wagnerja, Verdija in klasično simfonično literaturo od Beethovna do Brucknerja.

Karajan se je rodil 5. aprila 1908 v Salzburgu, kjer je tudi študiral na Mozarteumu. Kot operni dirigent je debitiral leta 1929 z Mozartovo Figarovo svatbo. Na Mozarteumu je med letoma 1930 in 1934 deloval kot docent, nato pa se je zaposlil kot glasbeni direktor opere v Aachnu.

Pred drugo svetovno vojno, leta 1938, je v Berlinski državni operi prodrl z Wagnerjevo opero Tristan in Izolda, od leta 1941 do leta 1944 pa je bil Karajan, član nacionalsocialistične NSDAP, tudi glavni dirigent omenjene opere.

Njegovo članstvo v Hitlerjevi stranki mu po koncu vojne ni prav dolgo povzročalo težav. Prepoved dirigiranja zasedbenih oblasti so že leta 1947 odpravili. Tako se je leta 1948 kot dirigent zaposlil v milanski Scali, kjer je ostal do leta 1954. Naslednje leto je na mestu šefa dirigenta Berlinskih filharmonikov nasledil Wilhelma Furtwänglerja.

Leta 1957 je Karajan, dirigent Dunajskih simfonikov, postal umetniški vodja Dunajske državne opere, a jo je leta 1964 v sporu zapustil. Leta 1967 je ustanovil Salzburške velikonočne igre, katerih vodja je ostal vse življenje. Predvsem v 60. letih in vse do smrti leta 1989 je imel odločilno vlogo pri Salzburškem festivalu.

Noben drug dirigent si ni prisvojil toliko moči kot Karajan, zato so ga klicali "generalni glasbeni direktor Evrope". Skorajda sam je odločal o zasedbah in drugih kadrovskih vprašanjih v mnogih pomembnih glasbenih hišah po Evropi. V eni od šal iz tistega časa taksist vpraša Karajana, kam naj ga odpelje. "Kamorkoli želite," odgovori dirigent, "saj me tako ali tako povsod potrebujejo!"

Maestrov glasbeni slog je zaznamovalo stremljenje po zvočni popolnosti. "Z neizprosno disciplino na vajah in nenehno analizo skladb je do koncertnega večera dosegel absolutno sproščenost in suverenost," je njegov način dela opisala violinistka Anne-Sophie Mutter, ki jo je Karajan odkril leta 1976. Tudi sicer je Karajan podpiral mlade glasbenike, leta 1968 je med drugim ustanovil sklad za pomoč obetavnim dirigentom.

Posnel je številne plošče in kot nadarjen organizator produciral tonska in filmska snemanja velikih koncertov.