Slovenija 14.4.2015 14:06

V Moderni galeriji maja pregledna razstava NSK

Ljubljana, 14. aprila - V Moderni galeriji za 11. maj napovedujejo odprtje pregledne razstave NSK od Kapitala do kapitala. Postavitev želi med drugim osvetliti dejstvo, da je bil umetniški kolektiv NSK v zadnjem desetletju Jugoslavije vsaj v enaki meri kritik prihajajočega globalnega kapitalizma kot kritik propadajočega socializma.

Ljubljana. Moderna galerija Ljubljana. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Moderna galerija Ljubljana.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Ljubljana, Moderna galerija. Moderna galerija Ljubljana. Foto: Tamino Petelinšek/ STA

Ljubljana, Moderna galerija.
Moderna galerija Ljubljana.
Foto: Tamino Petelinšek/ STA

Pri obravnavi socializma se je NSK bistveno razlikoval od njegove liberalistične kritike. Pri NSK-ju ni šlo za uveljavljene načine umetniške kritike ali ironije, temveč za afirmativne postopke in nadidentifikacijo, s katerimi so posamične skupine med drugim artikulirale tudi, kakšno družbo si želijo po razpadu socializma.

S tem, ko so leta 1992 ustanovile NSK državo v času, so se odločile za globalno skupnost, temelječo ne na teritorialnih ali ekonomskih principih, ampak na etiki, estetiki in mišljenju, je ob razstavi, ki nosi podnaslov Neue Slowenische Kunst - dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije, zapisala kustosinja Zdenka Badovinac.

Umetniški kolektiv Neue Slowenische Kunst (NSK) so leta 1984 ustanovile multimedijska skupina Laibach, skupina vizualnih umetnikov IRWIN in gledališka skupina Gledališče Sester Scipion Nasice. Na dan ustanovitve NSK se je oblikovala še skupina za oblikovanje Novi kolektivizem in pozneje še Oddelek za čisto in praktično filozofijo, Retrovizija, Film in Graditelji.

Kozmokinetični kabinet Noordung je leta 1990 naredil predstavo Kapital, IRWIN je leta 1991 izdal knjigo in postavil razstavo Kapital, skupina Laibach pa je leta 1992 izdala ploščo Kapital. S temi projekti so tri ustanovne skupine označile konec ideologije in začetek totalnega kapitalizma, ki je še danes za mnoge sistem brez alternative. To ne velja za NSK, saj se je ta že ustanovil kot drugačna institucija in drugačna država, v konkretnem in abstraktnem pomenu besede, je zapisala Badovinčeva.

NSK je, še dodaja kustosinja, vedno treba razumeti v njegovi kompleksnosti in ambivalentnosti. Nobeno njegovo delo ni bilo zgolj artefakt, slika, gledališka predstava, koncert, propagandna akcija, provokacija, ampak večkrat vse to skupaj. Različni mediji in postopki so skupaj spletali celostno umetnino, Gesamtkunstwerk, ki je prekoračevala običajne meje umetnost.

Razstava bo razgrnila posamične dogodke in trajanja posamičnih konceptov. Tako kot je bilo na političnem nivoju to desetletje prelomno s serijo dogodkov, ki so si drug za drugim sledili do krvave jugoslovanske vojne v devetdesetih letih, je NSK z vsakim koncertom, razstavo, predstavo ali kakršnokoli drugo javno pojavitvijo sprožal procese, ki se še do danes niso iztekli, je še zapisala Zdenka Badovinac.

Razstava bo na ogled do 16. avgusta.