Slovenija 19.5.2015 9:42

V MGLC grafike kapitalističnega realizma

Ljubljana, 19. maja - V Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC) so na ogled postavili razstavo Grafike kapitalističnega realizma. Kurator razstave, galerist, založnik in ustanovitelj založbe Edition Block iz Berlina Rene Block, je dela za razstavo izbral iz dveh grafičnih map: Grafika kapitalističnega realizma in Vikend. Razstava bo na ogled do 9. avgusta.

Izraz kapitalistični realizem izvira iz dveh umetniških akcij leta 1963 v Düsseldorfu. V prvi so Manfred Kuttner, Konrad Lueg, Sigmar Polke in Gerhard Richter, nekateri med njimi tedaj še študenti na umetniški akademiji, najeli prostor v neki trgovini, v katerem so pod geslom Življenje s popom razstavljali svoje slike.

Pozneje je v neki drugi trgovini s pohištvom sledila Demonstracija za kapitalistični realizem, ki sta jo organizirala Lueg in Richter in velja za rojstvo tega izraza. Zanjo sta v enem oddelku te trgovine pohištvo postavila na bele podstavke in sama nemo sedela na dveh naslonjačih, s čimer sta postala razstavna eksponata.

Blocku se je izraz kapitalistični realizem, ki se razlikuje od angloameriškega pop arta ter od socialističnega realizma, zdel primeren za galerijo v zahodnem Berlinu, ki jo je odprl leta 1964. Poleg umetnikov iz Düsseldorfa je k sodelovanju povabil še KP Brehmerja, KH Hödickeja in Wolfa Vostella, ki so v svojih delih prav tako razmišljali o vsakodnevnih pojavih.

Ti umetniki niso tvorili skupine, bili so kolegi in so samostojno gradili lastne kariere. Leta 1967 jih je Block pridobil za sodelovanje pri ediciji, za katero naj bi vsak oblikoval po en grafični list in ki naj bi izšla pod naslovom Grafika kapitalističnega realizma. Zgodovinsko gledano se je s to mapo končalo danes 50 let staro ne-gibanje mlajše nemške umetnosti, piše na spletni strani MGLC

Edicija Vikend iz leta 1972 je zasnovana kot dodatni kovček k običajni potovalni prtljagi z raznimi umetninami, ki jih je mogoče zamenjati za slike v hotelskih sobah ali najetih počitniških hišah. Block je povabil sedem umetnikov, da oblikujejo do pet grafik. Vsak se je z zastavljeno temo soočil na svojstven način: Vostell in Brehmer sta se posvetila televiziji, Peter Hutchinson in Hödicke sta konec tedna interpretirala na bolj zabaven način, medtem ko je Polke zastavljeno temo izkoristil za zasebne fotografije.

Köpcke je zasnoval arhitektonsko utopijo počitniške hiše iz stekla, na pokrovu kovčka je bil pritrjen readymade multiple Josepha Beuysa - Kantova Kritika čistega uma kot nedeljsko branje z Beuysovo z rdečimi črkami natisnjeno izjavo Ne poznam konca tedna in steklenička jušne začimbe Maggi, brez katere nedeljska juha ni bila predstavljiva. Block je načrtoval naklado 95 kovčkov, dokončanih jih le bilo 50.