Intervju 13.8.2015 10:39

Vodja Dnevov poezije in vina Aleš Šteger: Minil je čas ozko strokovnih festivalskih srečanj

pripravila Alenka Vesenjak

Ptuj, 13. avgusta - Na Ptuju bo med 26. in 29. avgustom nastopil čas za poezijo. V 19 letih je festival gostil več kot 400 pesnic in pesnikov z vsega sveta in postal z Medano in nato selitvijo na Ptuj prepoznavna točka na pesniškem zemljevidu. Kot je za STA povedal vodja festivala Aleš Šteger, se takšni dogodki ne smejo zapirati sami vase. Pri tem pomaga tudi vino.

Ljubljana, založba Beletrina. Pesnik in pisatelj Aleš Šteger. Foto: Nebojša Tejić/STA Arhiv STA

Ljubljana, založba Beletrina.
Pesnik in pisatelj Aleš Šteger.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

Pred leti se je festival preselil iz Goriških Brd, Medane, na Ptuj, kar se je zdela tvegana poteza. Pesnikom in ljubiteljem poezije so se fotogenična brda nadvse priljubila, a kot kaže, je prilagoditev na Ptuj dobro uspela.

"Selitev festivala je bila za vse nas in za sam koncept festivala velika preizkušnja. Po petih letih na Ptuju je festival eden od stebrov mestne poletne kulturne ponudbe. Je splošno sprejet. Mesto in okolica tudi čez leto iz festivala črpata svojo prepoznavnost, številne dogodke, kot je recimo cikel Hude pokušnje, in določeno lokalno identiteto," meni Šteger.

Vodja festivala je hkrati opozoril na številne neizkoriščenih možnosti: "Gre za dogodek evropskih dimenzij in zato lahko v širši regiji deluje kot magnet. Vsako leto beležimo poleg lokalnih in regionalnih številne tuje obiskovalce, festival je mednarodno prepoznan. Smo tudi nosilci edinstvene mednarodne platforme pesniških festivalov Versopolis. Tukaj pa nastopi težava, ki je nima le naš festival, namreč pomanjkanje struktur, tako na lokalni kot državni ravni, ki bi imele znanje in kontakte za promocijo in trženje festivala na mednarodni ravni."

Pesniška platforma Versopolis je stičišče 11 pomembnih evropskih pesniških festivalov, ki spodbuja mobilnost perspektivnih evropskih pesnikov iz različnih držav, veča število njihovih prevedenih del in dostopnost poezije na splošno ter vključuje novo in že obstoječe občinstvo v kreativni proces. Od letos je del zgodbe tudi ptujski festival, še več, so "gonilni motor platforme, z njo pa je Ptuj za tri leta evropska prestolnica poezije".

Če je Versepolis novost, kaj takšnega ne velja za vino. Leta 1996, ko se je festival začel, je na ta račun padla marsikatera šaljiva pripomba, ki je potrjevala stereotip o pesnikih in vinu, zdaj se ob ime ne obregne več nihče.

"Po vzgledu našega festivala so nastali festivali v Bolgariji, Avstriji, na Slovaškem, sedaj razmišljajo o nečem podobnem v Franciji. Vsepovsod gre za povezavo poezije in vina oziroma proizvoda, ki je lokalno specifičen. Po mojem mnenju je čas ozko strokovnih festivalskih srečanj mimo, sedaj vsi iščemo čarobno povezavo različnih vsebin, ki pa morajo biti smiselno povezane. Naš festival prinaša poleg poezije, ki je v središču, in vina, ki je zvest spremljevalec poezije, številne druge vsebine, ki pa niso izbrane poljubno," je povedal Šteger.

In spet je tu problem kulturne politike. Po Štegrovem mnenju obstoječe strukture financiranja, razpisi temu trendu ne sledijo. "Kljub trudom nam v vseh letih ni uspelo prepričati odgovornih, da naš festival naredi nekaj tudi za enološko kulturo, morda na neki popularni ravni veliko več inovativnega kot še en vinski sejem. A tega odločevalci nočejo videti," meni Šteger.

Letos sta osrednja gosta festivala Milan Dekleva in ameriška pesnica C. D. Wright. Goste po Štegrovih besedah izbirajo z največjo možno skrbjo in željo, da slovenski kontekst sproti dobiva vrhunske knjižne prevode ključnih ustvarjalcev. Za izvedence to večinoma niso nova imena, so pa nova za širši kontekst.

Zanimivo je, da festival kljub zaželeni množičnosti ohranja intimnost, skrivnostnost poezije. Zasebna branja potekajo na izbranih malih lokacijah, o katerih so obiskovalci obveščeni tik pred zdajci.

Šteger se zaveda, da vse večji del kulturnega dogajanja stremi k spektaklu, ki se mu ne more izogniti niti poezija, "čeprav z vsemi omejitvami, ki jih ji narekuje njena tišinasta narava". Zasebna branja v zasebni atmosferi zato ustvarjajo tisto intimno vez med pesniki in občinstvom, ko je poezija najmočnejša, ustvarja uvid, vedenje in pušča trajno sled. "Zame osebno so prav zasebna branja eden najlepših dogodkov festivala," je še povedal Šteger.