Slovenija 6.11.2015 13:33

Pri Umcu filmska biblija o pisanju scenarijev

Ljubljana, 6. novembra - Pri založbi Umco so predstavili delo priznanega ameriškega avtorja scenarističnih in filmskih knjig Syda Fielda Scenarij. Knjiga, ki je v izvirniku v prvi različici izšla leta 1979, v zadnji pa leta 2005, je po mnenju urednika Sama Ruglja avtorjev testament, po besedah sourednika Žige Valetiča pa prva, ki ločuje scenaristiko od dramatike.

Na temo filmskih scenarijev je izšlo veliko knjig, nekaj jih je prevedenih tudi v slovenščino, posebnost te pa je izkustvena raven, ki jo podaja Field. Prav pomanjkanje tega so denimo očitali delu Zgodba Roberta McKeeja, ki je doslej veljalo za eno boljših knjig na tem področju, je pojasnil Valetič.

Po besedah prevajalca, filmskega zgodovinarja in kritika Zdenka Vrdlovca, knjiga ni niti teorija scenaristike niti priročnik, pač pa praktična dramaturgija, podprta z avtorjevimi osebnimi primeri in primeri scenarijev iz ameriških filmov.

Avtor po Vrdlovčevem mnenju na zelo enostaven način opiše dramsko strukturo, ki mora imeti like, zgodbo in konflikte ter mora obenem biti tridelna. Zasnovi mora slediti soočenje z ovirami oziroma t. i. točki zapleta, na koncu pa razrešitev. To je, kot pravi avtor, skelet, ki ga je treba oživiti. Kot zanimivost je Vrdlovec omenil, da noben slovenski film z izjemo nekaj komedij ne premore krovnega zapleta.

Knjiga je po Valetičevem mnenju hvalnica liku. Field, ki je preminil pred dvema letoma, je bil med drugim znan tudi po svojih scenarističnih delavnicah, na katerih so študenti gradili scenarij izključno na liku. Kot je povedal Valetič, je to pozneje postala praksa filmskih učiteljev po vsem svetu. Iz oblikovanja lika, njegovih odnosov, družinskega ozadja in motivacije, kaj si želi, je mogoče ustvariti odličen scenarij, je dejal Valetič, ki je tudi sam scenarist.

Field pri scenariju, kot je še pojasnil Valetič, zagovarja tudi tehtnost sporočila, ki je lahko izpovedano skozi lik po formuli: en avtor, en lik, eno sporočilo, en gledalec.

Vrdlovec je opozoril še na pomembnost scenarija za film, saj, kot je dejal, iz dobrega scenarija lahko nastane dober ali slab film, iz slabega pa le slab. Kljub temu scenarij ni deležen dolgoročne slave, saj se takoj po nastanku filma izgubi v njegovem sijaju, je sklenil prevajalec.