Slovenija 20.1.2016 14:13

Pri Cankarjevi založbi Zgodovina Evrope v dobi racionalistične civilizacije Janka Prunka

Ljubljana, 20. januarja - Pri Cankarjevi založbi je izšla knjiga Zgodovina Evrope v dobi racionalistične civilizacije 1775-2015 zgodovinarja Janka Prunka. Po besedah novinarja in publicista Janeza Markeša je zastavljena zelo ambiciozno. Bralci se bodo lahko seznanili s temeljnimi razvojnimi potezami politične, gospodarske in kulturne zgodovine Evrope.

Ljubljana. Strokovna monografija Zgodovina Evrope v dobi racionalistične civilizacije 1775-2015 avtorja Janka Prunka. Foto: STA

Ljubljana.
Strokovna monografija Zgodovina Evrope v dobi racionalistične civilizacije 1775-2015 avtorja Janka Prunka.
Foto: STA

Ljubljana. Zgodovinar Janko Prunk. Daniel Novakovič/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Zgodovinar Janko Prunk.
Daniel Novakovič/STA
Arhiv STA

Kot je na današnji predstavitvi povedal Prunk, se je s pričujočo knjigo ukvarjal okoli 13 let. Že leta 2008 je izšla njegova knjiga Racionalistična civilizacija 1776-2000, vendar se je že ob izidu zavedal nekaterih njenih pomanjkljivosti. Pričujoča knjiga je v primerjavi s knjigo iz leta 2008 veliko bolj avtorska in vsebuje nekatere njegove teze. Poleg tega je približno polovico poglavij napisal na novo.

Po besedah nemškega zgodovinarja Heinza Durchhardta Prunk s knjigo predstavlja sintezo antropološko-zgodovinskega razvoja zahodne civilizacije. Kot izhodišče in rdeča nit se skozi knjigo vlečeta vprašanji, zakaj oziroma kako začenja racionalizem prevevati evropsko civilizacijo in kako se vedno znova vzpenja.

V zgodovinskem razvoju po Prunkovem prepričanju šablonske zakonitosti ni mogoče najti. Čar zgodovine je prav v tem, da se razvija po neki svoji, nerazumni logiki.

Vendar pa je revolucionarna strast, ki je bila marsikje vodilo napredka, danes na škodo človeštva ugasnila. To je slabo za razvoj človeštva, pa tudi za razvoj njegovih strasti, meni Prunk. Kapital nas izkorišča, mi pa ne prepoznamo nobene sile, ki bi se mu zoperstavila, meni Prunk.

Slovenski narod se je po njegovih besedah v zgodovini v nekaterih trenutkih povzpel na višino evropskega duha tistega časa, denimo ob revolucionarnem dogajanju leta 1848, ko je bila v vzponu celotna srednja Evropa, ki je skušala odvreči fevdalne vezi. Ugotovil je, da mora, če hoče obstati, svojo razdrobljeno maso združiti v eno upravno enoto, Zedinjeno Slovenijo, ki je bila glavna zahteva političnih programov Slovencev iz leta 1848.

Tudi v zadnji tretjini 18. stoletja v času velike razsvetljenske politično-socialne akcije v Avstriji z Jožefom II., ki je bil izjemno liberalen in je nameraval celo odpravit stanovsko ureditev, je bilo na Slovenskem nekaj osebnosti, ki so bile na evropskem nivoju. Med njimi so bili Anton Tomaž Linhart, Žiga Zois, Valentin Vodnik in Janez Karel Herberstein.

Vendar pa je za liberalizem, kot je poudaril Prunk, potrebna baza - morda premožni meščani ali srednje močni kmetje. Ne enih ne drugih na Slovenskem ni bilo, zato se je razvila organiziranost, ki je temeljila na kolektivizmu.

Slovenci po Prunkovih besedah nimamo osnove za razvoj individualizma, kot je to pri Francozih, Angležih ali Dancih. V naši nacionalni zavesti smo se pripravljeni vedno malo umakniti. Moč dobimo v naslanjanju na nacionalno kolektivno. Danes imamo le "grd individualizem", ki je povezan s požrešnostjo in goljufijo.