Slovenija 2.3.2016 8:47

V galeriji DLUL ilustracije Maje Kastelic na temo empatije

Ljubljana, 2. marca - V Galeriji Društva likovnih umetnikov Ljubljana (DLUL) bodo drevi odprli razstavo ilustratorke Maje Kastelic z naslovom Empatia. Najnovejši projekt avtorice večkrat nagrajene slikanice Deček in hiša temelji na slikovni knjigi Empatia ter poglobljenem študiju psihologije vizualne percepcije, likovne teorije in umetnostne zgodovine.

Ljubljana. Ilustratorka Maja Kastelic. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Ilustratorka Maja Kastelic.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Vodilna tema razstavljenih del je občečloveška sposobnost empatije, pri čemer se avtorica osredotoči na njeno vlogo v dojemanju likovne umetnosti kot tistem polju vidnih dražljajev, ki v gledalcu vzbuja določena občutja in odpira možnost intenzivnega podoživljanja ali celo vživljanja, je ob razstavi zapisala umetnostna zgodovinarka Andreja Rakovec.

Umetnica je izbrala 12 pojmov - skrivnost, grožnja, igrivost, napetost, tujost, prazničnost, tišina, praznina, toplina, umirjenost, živost in neskončnost, ki so izhodišče za sprožanje gledalčevih občutij.

Obenem je odprla vprašanje kulturne pogojenosti vizualnih kodov. Pripadnost določeni kulturi in skupna zgodovina po besedah Rakovčeve vplivata na razvoj oziroma tvorjenje vizualnih kodov in omogočata njihovo prepoznavanje in razumevanje znotraj posamezne družbe. Tako je umetnica izbrala motive, ki s svojo vsebino in simbolnim pomenom očem zahodne kulturne hemisfere delujejo domače, poznano.

Dvanajst ilustracij, ki menjavajo kadre, pestra in reducirana barvna lestvica ter minimalistične in detajlno podane kompozicije gledalca po prepričanju umetnostne zgodovinarke popeljejo v razgibano potovanje v svet različnih občutij, nehotenega spomina, podoživljanja lastnih izkušenj in doživetij ter vživljanja v podane situacije.

Vrstni red ilustracij v slikovni knjigi ustvarja stopnjevanje, ki uvodoma zajame pozitivni spekter občutij, točko preloma predstavlja ilustracija Skrivnost, ki je po pomenu nekje v sredini med pozitivnim in negativnim, sledijo negativna občutja, sklepni del pa naglašuje spokojnost.

Slikarka v nekatera dela subtilno vključuje reference na starejšo umetnostno tradicijo in sodobno umetnost, pri čemer začne s kompozicijami, ki ustvarjajo hopperjevska scenografska vzdušja, nadaljuje s sklicevanjem na Rembrandta v preigravanju rjavih odtenkov v interieru in prodiranju skrivnostnega svetlobnega sija iz razsvetljenega ozadja. Opozori na Kleejev smisel za ustvarjanje prostorskih razmerij z barvnimi ploskvami, igrivost pik Yayoi Kusama, geometrično zasnovane barvne kompozicije Sonie Dalaunay in na toplo žarenje barv Marka Rothka.

Maja Kastelic (1981) je študij slikarstva zaključila leta 2006. Svoje slikarsko delo je predstavila na več razstavah. Je avtorica slikanice Deček in hiša, ki je prejela vrsto uglednih domačih in tujih nagrad.