Slovenija 1.4.2016 12:00

Pri založbi UMco že 15 let izdajajo knjige, v katere verjamejo

pripravila Maja Čehovin Korsika

Ljubljana, 1. aprila - Mineva 15 let, odkar je pri založbi UMco izšla prva knjiga. Sprva so izdajali predvsem dela s področja filma, nato pa so začeli širiti založniško dejavnost in so do danes izdali okoli 220 knjig. Po besedah direktorice medijev in založništva pri UMcu Renate Rugelj bodo še naprej izdajali knjige, v katere verjamejo, ne želijo se podrejati trendom.

Ljubljana, GZS. Okrogla miza Trženje v založništvu. Urednik, raziskovalec založništva in izdajatelj brezplačnikov Bukla in Premiera Samo Rugelj. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana, GZS.
Okrogla miza Trženje v založništvu.
Urednik, raziskovalec založništva in izdajatelj brezplačnikov Bukla in Premiera Samo Rugelj.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Pri podjetju UMco so že leta 2000 začeli izdajati brezplačno filmsko revijo Premiera. Reviji so želeli po besedah direktorja podjetja Sama Ruglja dodati novo oziroma večjo vrednost s tem, da so se odločili za izdajanje knjig s filmskega področja. Prvo delo, ki je izšlo v zbirki Premiera konec marca 2001, so bile Rugljeve Sobotne filmske zgodbe - izbor avtorjevih filmskih razmišljanj, objavljenih v Delovi Sobotni prilogi.

Rugelj je za STA povedal, da so pri založbi UMco na začetku prednost dali slovenskim avtorjem, ki so pisali o filmu, kot sta denimo Marcel Štefančič jr. in Mitja Reichenberg. Kasneje so začeli posegati po vse zahtevnejših prevodih, tudi enciklopedičnih filmskih knjig, kot sta 1001 film in Svetovna zgodovina filma. "To so temeljni filmski knjižni projekti, ki so tedaj končno zapolnili praznino na tem področju," je poudaril.

Založba se je nato po Rugljevih besedah "širila precej naravno in v skladu z osebnimi zanimanji urednikov in bližnjih sodelavcev". Leta 2005, ko je začela izhajati revija Bukla, so uvedli zbirko Knjige o knjigah, v kateri je do sedaj izšlo že več kot deset knjig. Leto kasneje so začeli s stripi v zbirki Dos pesos. Do sedaj so jih izdali skoraj deset.

Leta 2007 se je omenjenim zbirkam pridružila Preobrazba, v kateri je izšlo več kot 30 knjig s področja psihološke literature. "Iz te zbirke smo res naredili nekaj posebnega. Pri tem nam je obilno pomagal prevajalec Branko Gradišnik, ki je prevedel večino knjig iz zbirke, kar nekaj jih je tudi priporočil," je dejal Rugelj. Leta 2010 so v zbirki Angažirano začeli izdajati še družbeno angažirane knjig. Ti dve zbirki sta po Rugljevih besedah trenutno tudi nosilni zbirki založbe.

Pri UMcu so v minulih 15 letih izdali okoli 220 knjig, v zadnjih petih letih pa se je njihova produkcija ustalila na 20 do 25 knjižnih naslovov letno.

Katere pa so bile najbolj prodajane knjige? "To so bile tiste, s katerimi smo iskali nove vsebinske niše, s katerimi smo na domači knjižni trg prinesli nekaj novega. Take so Paleorecept, Delaj, teci, živi, Civilizacija, Požgani možgani ipd., ki so se ali pa se še bodo prodale v nakladah okoli 2000 izvodov," je navedla Rugljeva.

Zelo priljubljena sta bila tudi brezplačnika Premiera in Bukla, ki sta bila marsikomu dragocen kažipot po filmski oziroma literarni krajini. Premiera je lani nehala izhajati, Bukla pa je še vedno na voljo.

Rugelj je povedal, da je bila Premiera v času nastanka leta 2000 dobrodošel filmski vodnik po rednem kino sporedu ter filmu nasploh. "Digitalizacija in internetizacija filmskih informacij v naslednjem desetletju pa je potrebo po taki reviji začela zmanjševati, zato smo se pred dvema letoma pametno odločili, da z izdajanjem Premiere prenehamo," je pojasnil.

Drugačna je zgodba z Buklo, saj osnova literarne dejavnosti ostaja tiskana knjiga, zato je po Rugljevem mnenju logično, da o tiskani knjigi obvešča tudi tiskan medij. Obenem so knjižne informacije veliko manj organizirane in razdrobljene, saj celo najbolje obveščeni nimajo natančnega pregleda nad tem, katere knjige izidejo pri nas. Zato je Bukla, tako Rugelj, "več kot dobrodošla informativna revija, ki je poleg tega zadnja leta prerasla tudi v vsebinsko zelo raznovrstno in bogato revijo".

Zakaj je Bukla brezplačnik? "Zgodovina slovenskega založništva po drugi svetovni vojni kaže, da knjižni prostor in ljudje, ki berejo in kupujejo knjige, z veseljem posežejo po brezplačniku, na podlagi katerega bodo knjige potem tudi kupili, niso pa pripravljeni plačevati za revijo, ki prinaša te informacije," je povedal Rugelj.

Kaj pa načrti za prihodnost? Rugljeva je spomnila, da v zbirkah UMca izhajajo knjige, ki pokrivajo tematiko zdravega in aktivnega življenjskega sloga ter osebni razvoj posameznika.

"Naša želja in naš načrt je, da v slovenski knjižni prostor še najprej prinašamo najboljše klasične in sodobne knjige s področja stvarne literature, ki širijo meje razmišljanja in lahko pomenijo preobrazbo tako duha kot telesa. Za nas je značilno, da izdajamo predvsem tiste knjige, v katere verjamemo, za katerimi stojimo tudi osebno, saj se ne želimo podrejati trenutnim tržnim trendom," je sklenila.