Slovenija 24.5.2016 13:48

Umetnina za razumevanje potrebuje razlago, je pokazala raziskava Rajke Bračun Sova

Ljubljana, 24. maja - Doživljanje in razumevanje likovnih umetnin ni nekaj samoumevnega in enostavnega, temveč je stvar vzgoje in izobraževanja, je pokazala raziskava umetnostne zgodovinarke Rajke Bračun Sova. Zasnovo in rezultate raziskave, ki jo je opravila v Moderni galeriji, je predstavila v znanstveni monografiji z naslovom Umetnina - ljubezen na prvi pogled?.

Prvo empirično muzejsko-pedagoško raziskavo pri nas je opravila v letih 2011 in 2012 na tedaj prenovljeni stalni postavitvi slovenske moderne umetnosti z naslovom 20. stoletje: Kontinuitete in prelomi. Raziskava je zajela na eni strani obiskovalce galerije in na drugi strani stroko oziroma kustose in pisce besedil o umetnosti, pa tudi politiko na področju muzejske dejavnosti.

Kot je povedala na današnji predstavitvi raziskave v Moderni galeriji, je na podlagi pripovedovanj obiskovalcev o njihovih občutjih ob umetninah ugotavljala, na kakšne načine se odzivajo nanje, katero znanje uporabljajo za razumevanje umetnosti, kaj jih pri tem motivira ter kako predhodne izkušnje in zanimanja vplivajo na njihovo doživljanje. Analizirala je tudi vodstva kustosov po stalni razstavi, knjižni vodnik in napise ob umetninah ter muzejsko-politični diskurz o pedagoškem obratu in pomenu interpretacije.

Raziskava je po njenih besedah potrdila znano tezo francoskega sociologa vzgoje in kulture Pierra Bourdieuja, da srečanje z umetnino ni ljubezen na prvi pogled. Strokovna javnost umetnost doživlja skozi shemo znanja, ki ga ima in je zato je sposobna bolj objektivnega pogleda na umetnino, splošna javnost se nanjo odzove bolj čustveno in jo pogosto poveže tudi s svojo osebno izkušnjo.

Pokazala je tudi, da morajo slovenski umetnostni muzeji po koncu postmodernizma posvečati več pozornosti vprašanjem obiskanosti, popularizacije umetnostne dediščine in dostopnosti v muzejih razstavljenih umetnin. Kot je poudarila, ni dovolj zgolj postaviti umetnine na ogled, ampak so potrebna tudi razumljiva besedila oziroma opisi.

Delo s podnaslovom Pedagoški pomen interpretacije v umetnostnem muzeju je izšlo pri Pedagoškem inštitutu v digitalni zbirki Dissertationes.