Od blizu 19.6.2016 9:00

Umetnina za razumevanje potrebuje razlago, še posebej dela sodobne umetnosti

pripravila Tatjana Zemljič

Ljubljana, 19. junija - Doživljanje in razumevanje likovne umetnine ni nekaj samoumevnega, je stvar vzgoje in izobraževanja. Slovenske galerije se umetnine obiskovalcem trudijo približati prek vodnikov in vodstev, vprašanje pa je, koliko so uspešne. Če je ob delih starejših obdobij včasih mogoče uživati tudi brez razlage, se je pokazalo, da je ta nujna ob sodobnih delih.

Ljubljana. Moderna galerija. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Moderna galerija.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Slovenske galerije obiskovalcem ponujajo tiskane vodnike in vodenja po razstavah

V ljubljanski Moderni galeriji je obiskovalcem na voljo tiskani vodnik, s katerim naj bi se sprehodili skozi stalno postavitev slovenske moderne umetnosti z naslovom 20. stoletje: Kontinuitete in prelomi. Vendar je raziskava, ki jo je v letih 2011 in 2012 opravila umetnostna zgodovinarka Rajka Bračun Sova, pokazala, da vodnika pravzaprav skoraj nihče ne uporablja. "Muzej ima dober namen, vendar ta ni dosežen," je povedala za STA.

Enega od razlogov za to vidi v tem, da besedilo temelji predvsem na nizanju informacij, ni pa v njem podanega širšega konteksta. Tako se denimo eno za drugim vrstijo imena umetnikov, navedeni so slogi, manjka pa razlaga. "Vodnik je zelo strokoven in predvideva bolj strokovno, ne toliko širšo javnost," je dejala.

Pogosto pa so po njenih besedah razmere v slovenskih galerijah podobne pri vodstvih. Tudi ta so precej strokovna in preobložena s podatki. "Slednji vsekakor so pomembni, je pa ob njihovi pomoči potrebno narediti nekaj več - povedati zgodbo," poudarja.

Nekatere galerije že vpeljujejo tudi sodobnejše tehnologije

V Narodni galeriji, ki je po prenovi vrata za obiskovalce z novo postavitvijo stalne zbirke ponovno odprla konec januarja, vpeljujejo QR kode, s katerimi so opremljene izbrane umetnine. Vendar je, kot pravi Rajka Bračun Sova, vprašanje, kako pogosto jih obiskovalci uporabljajo. Starejša generacija, ki jo morda umetnost nekoliko bolj zanima, za to nima tehnične kompetentnosti, mlajša generacija pa tehnologijo - pametne telefone - ima, je pa vprašanje, koliko jo umetnost sploh zanima. Kot pravi, bi bilo tudi o tem smiselno narediti raziskavo.

Osnovne informacije o umetnini ponujajo napisi pod slikami

Večinoma pa naj bi si obiskovalci galerij tako doma kot po svetu pomagali z napisi pod slikami, kjer so podane osnovne informacije o umetnini (ime avtorja in letnica nastanka dela).

O tem, kako k umetniškim delo pristopajo sami, so za STA spregovorili Blažica Bizjak, Duška Mezeg in Bojan Vrabec, ki obiskujejo Univerzo za tretje življenjsko obdobje, v sklopu katere se slušatelji podajo tudi na obisk galerij doma in na tujem.

Kot je za povedala Bizjakova, so napisi ob umetnini zelo pomembni. Sama si umetnino - sliko ali kip - sicer najprej ogleda od daleč, šele nato prebere napis pod njo.

Podoben pristop ima Mezgova. Kot pravi, ji dodatne razlage precej olajšajo ogled razstave, sicer pa sama, če le ima priložnost, zelo rada tudi posedi pred kakšno od umetnin, ki jo še posebej pritegne.

Tudi Vrabec meni, do so informacije, ki so podane ob umetninah, izjemno pomembne. Predvsem naslovi, ki pa mu, kot priznava, včasih, niso jasni.

Nekateri se za obisk galerije tudi predhodno pripravijo

Bizjakova se, kot pravi, preden se odpravi v kakšno od galerij, že doma pripravi na obisk. Pobrska po internetu, prouči, kako so zbirke razporejene po nadstropjih. V galeriji rada prisluhne tudi razlagam kustosov, po povratku pa na internetu še enkrat preveri, če je videla vse.

Mezgovi so bližje natisnjeni materiali. Če je možno, se mimogrede ustavi v galeriji in si priskrbi gradivo, ga prebere, in se kakšen drug dan vrne ter si ogleda razstavo. Všeč so ji tudi vodeni ogledi, ni pa naklonjena avdio vodnikom. Ti so v tujini že precej pogosti, a ti, če se jih držiš, na koncu zmanjka časa, pravi.

Vrabec pa za to, da spozna ozadje - čas in prostor ter zgodovinske okoliščine - nastanka umetnin, uporablja vse možnosti - internet, tiskana gradiva in vodenja. Od kustosov pričakuje, da niso pretirano izčrpni, saj je takšni razlagi težko slediti. Razlaga mora biti predvsem zanimiva, da pritegne občinstvo, je poudaril.

Kot kaže, je umetnost starejših obdobij delu obiskovalcev galerij bližja od sodobne umetnost

Vsem trem sogovornikom je bližja umetnost starejših obdobij. Bizjakovi je sicer vodenje po pregledni razstavi umetniškega kolektiva NSK, ki je bila lani na ogled v Moderni galeriji, veliko pomenilo, jo je pa motila izjemno močna glasba.

Tudi Mezgovi sodobna umetnost ne zanima posebno. V Londonu je resda obiskala galeriji Tate Modern, vendar si, kot pravi, gre za sprostitev raje "pogledat kaj lepega v Narodno galerijo". "Ne moreš pa na sprostitev v Muzej sodobne umetnosti," dodaja. Prednost sodobne umetnosti je, da gre za dela še živečih umetnikov, ki jih je, denimo na javnem vodstvu, mogoče tudi kaj povprašati.

Vrabec pa sodobno ustvarjalnost spremlja prek medijev, a tudi sam se za ogled katere od razstav sodobne umetnosti odloči le stežka. Kot pravi, ga bolj zanimajo druge tematike. Se pa vsi trije strinjajo, da je, vsaj pri starejših, zanimanja za sodobno umetnost manj, ker nimajo dovolj informacij. "Imamo računalništvo za telebane in podobno in nekaj takega bi potrebovali tudi za umetnost," je dejal.

Rezultate prve empirične muzejsko-pedagoške raziskave pri nas je Rajka Bračun Sova predstavila v znanstveni monografiji z naslovom Umetnina - ljubezen na prvi pogled?, ki je izšla pri Pedagoškem inštitutu v digitalni zbirki Dissertationes.