Svet 14.8.2016 5:00

Pred 60. leti je umrl nemški dramatik Bertolt Brecht

Berlin, 14. avgusta - Na današnji dan je pred 60. leti umrl nemški dramatik, pisatelj in pesnik Bertolt Brecht. Brecht velja za enega najpomembnejših in največjih nemških dramatikov ter reformatorjev gledališča 20. stoletja. Je utemeljitelj t.i. epskega gledališča, ki želi s potujitvenim efektom gledalca moralno in socialno vzgajati ter ga pripraviti k razmišljanju.

Njegova prva odrska dela so bila provokativni individualistični upori proti malomeščanstvu. Pozneje je pisal poučne socialnokritične igre in končno prešel k epskemu gledališču. Izdal je nekaj zbirk lirike in napisal več razprav o gledališču in literaturi.

Brecht se je rodil leta 1898 v Augsburgu, v bogati družini industrialca. Že kot mladostnik je zavzel uporniško držo in se vse bolj oddaljeval od svojega stanu. V Münchnu je študiral medicino, med prvo svetovno vojno je bil bolničar. Študij je pozneje opustil ter se posvetil študiju teatrologije.

Po vojni je bil dramaturg v Münchnu in na povabilo Maxa Reinharda po letu 1924 tudi v Berlinu. Leta 1918 je napisal svojo prvo igro z naslovom Baal. Prvi vidnejši uspeh je doživel s komedijo Bobni v noči, za katero je leta 1922 prejel Kleistovo nagrado. Leta 1933 je emigriral na Dansko, Švedsko in leta 1941 čez Vladivostok v Kalifornijo.

V Nemčijo se je vrnil leta 1948 in v vzhodnem delu Berlina skupaj z ženo Helene Weigel ustanovil gledališče Berliner Ensemble. Med drugim je sodeloval z uglednim gledališkim teoretikom Erwinom Piscatorjem in skladateljem Kurtom Weillom.

Njegova glavna dela so Opera za tri groše, Mati korajža in njeni otroci, Galilejevo življenje, Dobri človek iz Sečuana, Kavkaški krog s kredo ter Gospod Puntila in njegov hlapec Matti.

Opera za tri groše (1928), pri kateri je sodeloval z Weilom, velja za njegovo prevratno delo. Brecht je pri njej uveljavil koncept epskega gledališča, za katerega je značilno zavračanje iluzije. Igralec se s svojo vlogo ne sme poistovetiti, lahko jo le prikazuje, pomembno vlogo pa ima tudi gledalec, ki mora dogajanje na odru spremljati s kritično distanco.

Brechtova družbeno-kritična dela so danes še vedno stalnica na repertoarjih domačih in tujih gledališč. Po pisanju nemške tiskovne agencije dpa je bil v sezoni 2014/15 poleg Shakespeara in Friedricha Schillerja največkrat izvajanji avtor na nemških gledališčih odrih.