Razstava NSK po Eindhovnu na gostovanje v Moskvo
Moskva, 12. septembra - Razstava NSK od Kapitala do kapitala, prva večja pregledna razstava umetniškega kolektiva Neue Slowenische Kunst (NSK), ki jo je pripravila Moderna galerija in je bila lani na ogled v Ljubljani, spomladi pa je gostovala v Van Abbemuseum na Nizozemskem, bo predstavljena še ruskemu občinstvu. Od 30. septembra bo odprta v moskovskem muzeju Garage.
Odprtje razstave v Muzeju sodobne umetnosti Garage bo del otvoritvenih slovesnosti ob začetku jesenske razstavne sezone moskovskega muzeja. Postavitev bo na ogled do 9. decembra, so sporočili iz Moderne galerije.
Razstava sledi glavnim dogodkom med letoma 1980 in 1992 - koncertom, razstavam, gledališkim predstavam, performansom, gverilskih akcijam in javnim razglasom - skupin NSK. Leta 1992 so skupine - delno kot odziv na razpad Jugoslavije - prenehale delovati v kolektivu Neue Slowenische Kunst in so vzpostavile NSK državo v času, utopično formacijo, ki se opisuje kot "prva globalna država v vesolju".
Kolektiv NSK so leta 1984 ustanovile tri skupine: multimedijska skupina Laibach, skupina vizualnih umetnikov IRWIN in Gledališče sester Scipion Nasice. Obenem so ustanovile še četrto skupino, oddelek za oblikovanje Novi kolektivizem. Pozneje je NSK ustanovil še druge oddelke: Oddelek za čisto in praktično filozofijo, Retrovizijo, Film in Graditelje. Tudi moskovska postavitev sledi delu treh ustanovnih skupin in petih oddelkov. Osrednji del razstave predstavlja ključne teme, ki so jih skupine kritično obravnavale skupaj.
Retrospektiva kolektiva NSK je postavljena v gospodarski in družbenopolitični kontekst 80. let, turbulentnega desetletja pred propadom starega svetovnega reda, ki je najavilo vse obsežnejši vpliv kapitalizma. Kot enkraten, samoorganiziran kolektiv, osnovan med drugim tudi kot odziv na to stanje, je NSK podal umetniški predlog za drugačen sistem in drugačno vrsto institucije ter razvil lastna načela organizacije, ekonomije in terminologije za umetniško delovanje kolektiva. Njihov predlog izpodbija pretirano preprosto binarno opozicijo med socialistično in kapitalistično ideologijo ter označuje NSK kot svetoven kulturni fenomen, ki presega svoj čas in prostor.
NSK se je v svoji estetski in obširni teoretski produkciji naslonil na mnoge umetnostne tradicije, vključno z idejami ruske avantgarde. Na začetku 90. let je kolektiv vzpostavil poglobljene odnose z moskovsko umetnostno sceno, kar je leta 1992 pripeljalo do organiziranja NSK ambasade Moskva - mesec dni trajajočega dogodka s predavanji in razpravami na temo Kako Vzhod vidi Vzhod.