Od blizu 31.10.2016 10:45

Na projekcije digitaliziranih Kekcev bo treba še počakati

pripravila Tatjana Zemljič

Ljubljana, 31. oktobra - Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS je poskrbel za digitalizacijo in restavracijo vseh treh filmov o Kekcu. Vendar so restavrirani Kekci pri delu filmske stroke naleteli na kritiko, zato so se odločili odpovedati za oktober napovedane projekcije v Cankarjevem domu. Kdaj jih bo slovenska javnost lahko videla, ni znano.

Kranjska Gora. Gore, Julijske Alpe, planina, koča. Foto: Tamino Petelinšek/STA

Kranjska Gora.
Gore, Julijske Alpe, planina, koča.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Po knjižni uspešnici Josipa Vandota je režiser Jože Gale posnel tri filme: leta 1951 film Kekec - prvi slovenski mladinski črnobeli celovečerni film, leta 1963 film Srečno, Kekec - prvi slovenski barvni film in nato še leta 1968 film Kekčeve ukane.

Iskanje izvirnih materialov za digitalizacijo in restavracijo Kekcev

Ker so v Sloveniji dostopne kopije slabe, se je Slovenski filmski arhiv odločil za digitalizacijo in restavracijo Kekcev. Kot je za STA povedal vodja arhiva Alojz Tršan, so več let iskali izvirne materiale po svetovnih arhivih in kinotekah, saj so v Sloveniji ti ohranjeni le delno. Po nekaterih informacijah naj bi bili negativi celo v Bolgariji ali Romuniji. Na koncu se je izkazalo, da so materiali, ki bi omogočili restavracijo vseh treh filmov, v Beogradu. Najprej so restavrirali barvna filma Srečno Kekec in Kekčeve ukane, nato so se lotili še črnobelega prvega Kekca.

Odločitev za restavriranje Kekcev v Beogradu

Odločitvi, da Kekce digitalizirajo in restavrirajo v Centru za digitalizacijo in restavracijo Jugoslovanske kinoteke v Beogradu, je, kot poudarja Tršan, botrovalo predvsem dejstvo, da so bili vsi materiali na enem mestu. Poleg tega se je po besedah Tatjane Rezec Stibilj iz Slovenskega filmskega arhiva ob zbiranju preliminarnih ponudb ponudba iz Beograda izkazala za finančno najugodnejšo - digitalizacija in restavracija vseh treh filmov je stala približno 33.000 evrov.

Potek restavracije filmov o Kekcu

Pri restavriranju filmov o Kekcu so po besedah Tatjane Rezec Stibilj k sodelovanju povabili tudi direktorja fotografije Radovana Čoka, ki je dal osnovne smernice za restavratorsko delo, predvsem za branje barv. Ko je bilo gradivo do neke mere obdelano, si ga je Čok ponovno ogledal in bil z narejenim zadovoljen.

Povezali so se tudi z direktorjem fotografije filmov Kekec in Srečno Kekec Ivanom Marinčkom, ki se je glede na svojo visoko starost odločil, da v Beograd ne bo potoval, je pa pooblastil Čoka, da opravi tudi njegov del. Kot je še povedala Tatjane Rezec Stibilj, je res, da so malo zanemarili zvok; zvokovnega mojstra k projektu niso pritegnili.

Restavrirani Kekci pri delu strokovne javnosti naleteli na kritiko

Ko so bili vsi trije filmi restavrirani, so jih prikazali strokovni javnosti. Pri nekaterih so naleteli na kritiko, zato se je, kot je pojasnila Tatjana Rezec Stibilj, v.d. direktorice Slovenskega filmskega centra Nerina Kocjančič odločila, da niso primerni za distribucijo. Že dogovorjene termine za projekcije filmov v Cankarjevem domu so odpovedali.

Kot poudarja Tatjana Rezec Stibilj, so v arhivu svoje delo opravili in omogočili dostopnost prej nedostopnega gradiva. "Res je, da nimamo izvirnika v tisti prvinski, analogni obliki, a ga imamo enakovredno v digitalni obliki," je povedala.

Kekci bodo počakali na popravke

V arhivu so se po njenih besedah nato odločili, da bodo nekatere podrobnosti skušali popraviti, vendar ko bodo to dopuščala finančna sredstva. Ob tem opozarja, da direktor fotografije Marinček na restavrirane filme o Kekcu ni imel pripomb in da za vse nadaljnje posege ne bo mogoče "iti preko njega". Tršan pa je dodal, da sta bila z restavriranimi Kekci zadovoljna tako Marinček, ki je starosta slovenskih filmskih snemalcev, kot Čok, ki velja za enega boljših direktorjev fotografije v Sloveniji vseh časov. Res pa je, poudarja, da imajo seveda tudi direktorji fotografije lahko povsem različna mnenja.