Slovenija 9.2.2017 12:39

Letošnji FDF s skepso do inflacije migrantskih podob

Ljubljana, 9. februarja - V Cankarjevem domu bo od 15. do 22. marca potekal Festival dokumentarnega filma. Ponudil bo pregled najboljšega iz sodobne produkcije dokumentarcev, tekmovalni spored na temo človekovih pravic in pogovore z gosti. Prikazal bo zgodbe o aktualnih temah, a nobene o beguncih, s čimer izraža skepso do inflacije migrantskih podob v sodobnem dokumentarcu.

Ljubljana Vodja filmskega programa Cankarjevega doma Simon Popek. Foto: Nebojša Tejić/STA Arhiv STA

Ljubljana
Vodja filmskega programa Cankarjevega doma Simon Popek.
Foto: Nebojša Tejić/STA
Arhiv STA

Kot je pred 19. izdajo festivala zapisal vodja filmskega programa CD Simon Popek, je letošnji festival pereči temi beguncev in migracij namenil t.i. študijski dopust. "To ne pomeni, da se izogibamo aktualnim temam, morda zgolj izražamo skepso do inflacije migrantskih podob v sodobnem dokumentarcu, ki so ponavljajoče in posledično neučinkovite," njegove besede povzema sporočilo za javnost.

Po njegovem prepričanju je zgodb o akutnih problemih več kot dovolj, dokumentarec pa je ne nazadnje poklican k temu, da v dobi vse bolj kričaških medijev, tako uradnih kot družabnih, razkriva spregledane in zapostavljene teme. Viharna dežela je primer filma, ki nevsiljivo in poetično prikaže Mehiko v dobi kartelskih vojn, a ne z zornega kota agresorjev, temveč napadenih, največkrat žensk, ki so bodisi posiljene bodisi posredne žrtve neučinkovitega sistema, mehiške različice "vojne proti terorju".

Vizualno spektakularni indijski film Mašine enoličnost mehanične tlake slabo plačanih delavcev izenači z monotonijo strojnega obrata, medtem ko filma slovenske dokumentaristke Jasne Krajinovič fenomena Islamske države ne prikazujeta s posnetki rezanja vratov, temveč k problemu pristopata na intimnimi ravni, z izpovedmi državljanov Zahodne Evrope, katerih bolečina ob izgubi otrok nazorno odraža posledice odločitve za džihad in zavrnitev družinskega okolja.

O konceptu družine kot osnovne enote človeške družbe, kot jo definirajo slovarji, so v skandinavskih družbah podvomili na začetku 70. let minulega stoletja in predstavili alternativo, kar je privedlo do nepredvidljivih družbenih sprememb, o čemer spregovori Švedska teorija ljubezni. Nizozemski film Otroci gospe Kiet predstavi sirote z vojnih območij in otroke migrantov, ki jih v duhu strpnosti in tovarištva poučuje naslovna junakinja filma.

Univerzalni zgodbi pa ponujata filma na temo holokavsta in njegovih posledic, avstrijsko Nemško življenje, v katerem je pred kamero spregovorila nekdanja tajnica zloglasnega nacističnega ministra za propagando, ter Austerlitz Sergeja Loznice, ki opozori na jalovost pozivov o nujnosti spominjanja, saj koncentracijska taborišča predstavi kot groteskno različico sodobnih zabaviščnih parkov, v katerih je zgodovina trivializirana in izenačena z Disneylandom.

Program in spremljevalne dogodke bodo predstavili na novinarski konferenci v CD 7. marca.