Od blizu 13.5.2017 9:07

Beneški umetnostni bienale: Naj živi!

pripravila Ksenija Brišar

Benetke, 13. maja - Beneški bienale umetnosti je razstava, ki jo je navdahnil humanizem. Ta ne stavi na človeka kot bitja, ki lahko prevlada nad okoljem, temveč skozi umetnost slavi predvsem sposobnost človeštva, da se zoperstavi silam, ki usmerjajo svet. To je osrednja misel kustosinje Christine Macel. Obiskovalcem v razmislek bo postavljena do 26. novembra.

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Gruzijski paviljon.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Fotografije skupine OHO.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Fotografije skupine OHO.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Fotografije skupine OHO.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Fotografije skupine OHO.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona, v katerem Nika Autor razstavlja projekt Novicam se ne odpovemo! Obzornik 63 - Vlak senc.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Odprtje slovenskega paviljona.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Italija, Benetke.
Beneški bienale.
Paviljon države NSK.
Foto: Tamino Petelinšek/STA

Christine Macel iz pariškega Centra Pompidou je osrednjo razstavo Viva arte viva s 120 umetniki z vsega sveta v Vrtovih in Arsenalu koncipirala v devet poglavij oziroma transpaviljonov, kot jih je poimenovala. V ospredju vseh pa so umetniki in umetnost sama. "Naj živi umetnost" se tako začne z vpogledom v različne načine ustvarjanja, ki segajo od brezdelja do akcije. Na ta način pa, metaforično, zajema vse vidike današnje sodobne družbe.

Začne se v Vrtovih s paviljonom umetnikov in knjig, ki jih uvaja osrednja figura hrvaške konceptualne umetnosti iz 70. let, Mladen Stilinović s ciklom fotografij Umetnik pri delu, ki pravzaprav prikazuje človeka pri nedelu. Od tam sledijo ustvarjalne prakse vseh vrst, od sobice z ročnimi deli filipinskih umetnic Katherine Nunez in Issay Rodriguez, grafike kosovskega avtorja Fatmira Krype, postavljene spalnice ruskih umetnikov Jelene Vorobjeve in Viktorja Vorobjeva, pa slike različnih formatov in tehnik, od papirja do stekla, fotografije, prostorske instalacije z vsakodnevnimi in odpadnimi predmeti, zvočno-svetlobne instalacije, videi, animacije.

Pripoved o ustvarjalnem (ne)delu zaključi seznam knjig po izboru umetnikov, da bi občinstvo bolje spoznalo predstavljene avtorje in vire njihovih navdihov. Tu so še prostor za umetniške intervencije, soba za delavnice in muzejska trgovina, pred Vrtovi pa že delujoče Odprto omizje, ki gosti pogovore z umetniki. Vse naokrog so nacionalni paviljoni, ki obkrožajo glavno razstavo.

Podobno je v Arsenalu, za razliko od živih Vrtov sicer ambientalno mračnejšem prizorišču, kjer se osrednja razstava prav tako deli na poglavja. Nadalje se v tej ogromni zapuščeni arhitekturi razvrščajo nacionalni paviljoni, med njimi tudi slovenski, ki smo ga že opisali posebej.

Za ta del glavne razstave je kustosinja posebej izbrala še slovensko konceptualno skupino OHO in njenega nekdanjega člana Marka Pogačnika ter umetnika Vadima Fiškina. OHO in zdravilca Zemlje Pogačnika je uvrstila v poglavje, ki se nanaša na planet ter umetniška videnja o okolju in okoljevarstvu. Fiškina je z videoinstalacijo Doorway postavila v zaključni transpaviljon, ki govori o času in neskončnosti.

Že na predogledih pred današnjim uradnim odprtjem so pričakovano največ zanimanja beležile velike države. "Toliko stvari in tako malo časa," je komentirala mladenka blizu japonskega paviljona v Vrtovih, v katerem Takahiro Iwasaki iz Hirošime tematizira okolje, vezano na izkušnjo atomske bombe. Podobno je bilo pred ameriškim paviljonom, kjer Mark Bradford v tradiciji abstraktnega slikarstva, v katerem simpatizira z marginaliziranimi skupinami, sporoča, da je "jutri nov dan".

Vrsta ljudi se je vila tudi v izraelski paviljon do instalacije Sonce še stoji Gala Weinsteina, navdahnjene po biblijski zgodbi o Jozui, ki na razpadajočih ter plesnivih tleh in zidovih deluje kot apokaliptična vizija človeštva v njegovem podcenjujočem odnosu do narave. Britanski par je ob čakanju na vstop v domači paviljon občudoval pobarvane objekte v obliki nepravilnih krogel, ki napovedujejo notranjost z okrasitvijo britanske umetnice Phyllide Barlow - značilno zanjo je, da prostore spreminja v arhitekturne instalacije z barvitimi strukturami iz vsakdanjih materialov. Med obiskom Benetk si želita ogledati tudi novo razstavo Damiena Hirsta Treasures from the Wreck of the Unbelievable na obeh straneh Velikega kanala, ki jo pred palačo Grassi in muzejem Punta della Dogana napovedujeta črna in bela skulptura človeka s konjem, ki ju ovija kača.

Hirst v Benetkah razstavlja ločeno od bienala, a takšnih vzporednih projektov in razstav je še nekaj: med drugim razstava kanadsko-ameriškega slikarja Philipa Gustona v galeriji beneške akademije, pa vpogled v tehnologijo in kulturo ter njun vpliv na zaznavanje časa, ki jo je za palačo Soranzo Van Axel pripravil Puškinov muzej likovnih umetnosti, ali razstava v ZDA živeče iranske fotografinje Shirin Neshat v muzeju Correr na Markovem trgu. V palači Ca' Tron blizu znamenitega mostu Rialto je tudi projekt slovenske skupine Irwin, utopična NSK država v času, ki obrača vlogo igralcev v trenutni evropski realnosti, zaznamovani z begunci.

Madžarska v lastno razstavišče vabi s svetlobnim golobom miru umetnice Gyule Varnai, pred avstrijskim paviljonom stoji na nos prevrnjen tovornjak, v katerega se je mogoče povzpeti in se tam srečati s konceptom kiparja Erwina Wurma in Brigitte Kowanz, ki kombinira svetlobo z jezikom in znaki. Predstavitev Venezuele se poigrava z naravno svetlobo, Danska uprizarja t. i. teater žareče temine, ki ga med zelenim rastlinjem krasi barvna tapiserija, če omenimo le peščico od več kot 80 nacionalnih paviljonov. Kateri je najboljši, bo žirija sporočila danes.