Svet 30.5.2017 6:00

Monolit Cyanometer med nagrajenimi na bienalu WRO 2017 v Vroclavu

Vroclav, 30. maja - Instalacija Martina Briclja Barage Cyanometer, ki je na ogled v Ljubljani, od minulega tedna stoji tudi v Vroclavu. Monolit je bil postavljen na povabilo bienala medijske umetnosti WRO 2017, na katerem je umetnik prejel tudi nagrado kritikov in urednikov umetniških revij. Posebno omembo kritikov in urednikov sta prejela Nika Oblak in Primož Novak.

Cyanometer je monolit, ki meri modrino neba in prikazuje kakovost zraka, podatke pa pošilja v spletni arhiv. Žirija vroclavskega bienala je svojo izbiro utemeljila z besedami: "Cyanometer je oblikovan kot eleganten vmesnik, ki nagovarja pereč ekološki izziv onesnaženosti zraka, z referenco na znanstveno fantastiko. Kot dinamična, nenehno spreminjajoča se skupltura, se istočasna ozira v prihodnost in v preteklost."

Cyanometer je sicer orodje, ki ga je leta 1789 zasnoval švicarski fizik in alpinist Horace-Benedict de Saussure, da bi izmeril modrino neba in s tem skušal napovedati vreme. De Saussure je s pomočjo instrumenta ugotovil, da je modrina neba odvisna od gostote delcev v zraku.

Instalacija Briclja Barage je bila v Ljubljani sprva postavljena kot del programa Zelene prestolnice 2016, vendar se je mesto odločilo, da jo bo obdržalo kot stalno postavitev. Osrednji del modrega monolita tvori de Saussurov barvni krog, sestavljen iz 53 odtenkov modre od najsvetlejše do najtemnejše, ki jih lahko primerjamo z dejansko modrino neba. S svojo preprosto zasnovo se Cyanometer vrača k neposrednem stiku z okoljem in nas opominja na povezanost človeka z naravo.

"V svetu, v katerem vladajo računalniški oblaki, se Cyanometer poklanja oblakom, ki so zares pomembni - tistim na nebu," so sporočili iz Muzeja tranzitornih umetnosti MoTA.

Nika Oblak in Primož Novak sta posebno omembo kritikov in urednikov umetniških revij na bienalu WRO 2017 prejela za kinetično instalacijo Border Mover, ki se ukvarja s problemom sodobnega posameznika, ujetega v poplavo moderne tehnologije in rutino vsakdanjika, ki vse bolj spominja na monotonijo samodejnega delovanja strojev. Poigrava se z idejo fizičnih in psiholoških mej kot posledico kapitalistične, neoliberalne globalizacije, kjer se zdi, da so sanje nemogoče in da drugačen svet ne more obstajati, so o projektu zapisali ob festivalu MIG 21.

Glavno festivalsko nagrado je pobrala instalacija We - The Common Body, za katero so moči združili poljski umetniki Elvin Flamingo, Radoslaw Deruba in Patryk Chylinski. Otvoritveni dogodki bienala v Vroclavu so potekali med 17. in 21. majem, na ogled pa je do 30. junija.