Slovenija 4.9.2017 16:11

Jesenska Kinoteka v znamenju oktobrske revolucije in nekaterih novosti

Ljubljana, 4. septembra - S predstavljanjem zmagovalnih filmov Festivala slovenskega filma, ki bo prihodnji teden doživel jubilejno izvedbo, je Slovenska kinoteka ob nekaterih programskih spremembam zakorakala v novo sezono. Dvorana bo po novem odprta ob nedeljah, po zgledu muzejskih ustanov pa zaprta ob ponedeljkih. Jesenski program bo v znamenju oktobrske revolucije.

Ljubljana. Muzejski oddelek Slovenske kinoteke. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Muzejski oddelek Slovenske kinoteke.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Nedeljski program bodo gradili predvsem na matinejah ter filmih za otroke in družine, da ne bi hodili v zelje Kinodvoru, bodo projekcije začenjali ob 17. uri. Večere Slovenskega filmskega arhiva, ki so doslej ob ponedeljkih opozarjali na slovensko filmsko dediščino, pa so premaknili na torke, je na današnji novinarski konferenci povedal urednik filmskega programa Igor Prassel.

Ljubitelji sedme umetnosti si sicer po njegovih napovedih lahko v tem in prihodnjem mesecu obetajo bogat program. Ta bo med drugim obsegal prvi teden irskega filma in tretje dneve nemškega filma, v spomin na Tomislava Gotovaca bodo prikazali pet njegovih kratkih filmov ter kultni jugoslovanski film letos preminulega Lazarja Stojanovića Plastični Jezus, v katerem je Gotovac zaigral. Videti bo mogoče tudi ključni dokumentarec o življenju v Iraku Domovina: Irak, leto nič v Franciji živečega režiserja Abbasa Fahdela, ki bo ob tej priložnosti gostoval v Ljubljani.

Iz Francije so pridobili še teoretika Michela Chiona, ki bo ob slovenskem prevodu knjige o francoskem humoristu Jacquesu Tatiju, ki mu bo posvečena retrospektiva, predaval o Tatijevem opusu in pisavah v filmu. O Tatiju kot enemu največjih komikov poleg Charlesa Chaplina, Busterja Keatona in Jerryja Lewisa pa bo govorila tudi prihodnja številka revije Ekran. Ta se bo sicer, kot je povedal njen urednik Ciril Oberstar, zaradi septembrskega Festivala slovenskega filma nanašala pretežno na domači film in šest njegovih ustvarjalcev.

Najobsežnejši jesenski kinotečni dogodek bo velika retrospektiva, ki bo od konca septembra do začetka novembra spomnila na stoletnico oktobrske vstaje v Petrogradu. V sodelovanju s petimi arhivi iz Evrope bo prikazala pretežno neme filme iz sovjetske kinematografije v 20. in 30. letih prejšnjega stoletja. Zgodnjesovjetskemu filmu bo namenjena tudi Jesenska filmska šola, filmsko-teoretični dogodek, ki bo po besedah Andreja Špraha s pomočjo domačih in tujih predavateljev preizprašal razmerja med velikimi družbenimi premiki in filmom.

Novost nove sezone bo nanizanka, poimenovana Nova svetloba, v kateri bodo po odmevnem mednarodnem simpoziju o restavriranju filmske dediščine tekom celotnega leta spremljali primere dobre prakse na tem področju. Zanjo so se po besedah sodelavke arhivskega oddelka Nadje Šičarov odločili tudi zaradi ozaveščanja publike o pomenu filmske restavracije; ker v Sloveniji primanjkuje finančnih sredstev, restavrirajo le nekaj naslovov letno. V tem okviru bo oktobra doživela premiero digitalno restavrirana kopija ene najbolj priljubljenih slovenskih komedij To so gadi Jožeta Bevca.

Kot je spomnil direktor Ivan Nedoh, je Kinoteka lani pridobila okrog 650 kvadratnih metrov dodatnih prostorov na Miklošičevi ulici. Dali so jih v uporabo Pionirskemu domu, konec tega leta pa jih bodo prevzeli nazaj. Prihodnje leto nameravajo začeti pripravljati projektno dokumentacijo in upajo, da bosta ministrstvo za kulturo in vlada zagotovila sredstva tako za izdelavo dokumentacije kot za prenovo prostorov, ki bi sledila leto zatem. V njih po Prasslovih besedah načrtujejo knjižnico in stalno muzejsko postavitev.