Intervju 13.11.2017 12:29

Joao Dumans za STA: Delavci so heroji našega časa

pogovarjala se je Sabina Lavrič

Ljubljana, 13. novembra - V tekmovalnem programu 28. Liffa Perspektive je na ogled film o revnem vsakdanu brazilskega delovnega razreda Arabija, ki v središče postavlja zgodbo tovarniškega delavca Cristiana. Sorežiser in soscenarist Joao Dumans je v pogovoru za STA menil, da so prezrti ljudje s presunljivimi izkušnjami, kakršen je Cristiano, junaki našega časa.

Ljubljana, Cankarjev dom. Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija. Foto: Sabina Lavrič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija.
Foto: Sabina Lavrič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom. Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija. Foto: Sabina Lavrič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija.
Foto: Sabina Lavrič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom. Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija. Foto: Sabina Lavrič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
Brazilski režiser Joao Dumans, ki na letošnjem filmskem festivalu Liffe predstavlja film Arabija.
Foto: Sabina Lavrič/STA

"Z Affonsom Uchoo sva se čutila dolžna pokazati, v kako težkih razmerah delajo mnogi Brazilci, zaradi moči ekonomije, ki je ne morejo nadzorovati," je povedal Dumans o filmskem portretu sodobnega in mnogokrat izkoriščanega brazilskega delavskega razreda z izrazito družbeno angažirano noto.

"Raziskovala sva, kako se lahko delavci zoperstavijo neoliberalističnemu ekonomskemu modelu, v katerem so lahko vsak hip odpuščeni in spodbuja tekmovalnost med njimi," je pojasnil. Tak sistem ni neznanka tudi v Evropi. Prekarnost in fleksibilne oblike dela so realnost današnjega časa. "Danes zato delavec težko najde smisel v tem, kar počne, in težje občuti pripadnost na delovnem mestu," je opozoril in menil, da se bo s tem lahko poistovetilo tudi slovensko občinstvo.

Takšne delavce predstavlja Cristiano, a vendar kot je opozoril Dumans, ga s sorežiserjem nista želela prikazati le kot žrtev in ga izrabiti za izraz njune politične drže. Delavec se v filmu s trebuhom za kruhom že več kot desetletje seli po državi, od ene slabo plačane zaposlitve k drugi. Izčrpan od dela v tovarni aluminija v brazilskem industrijskem mestu Ouro Preto, ki je zadnja postojanka njegovega življenja "na cesti", umre v nesreči pri delu.

Z delavčevo nesrečno usodo se film pravzaprav začne, preden gledalca na dinamično prvoosebno izpoved o njegovem burnem življenju popeljejo dnevniški zapiski, ki jih v Cristianovi hiši najde radovedni najstnik Andre.

Cristiana je upodobil Aristides de Sousa, ki ima za seboj podobno življenjsko zgodbo kot glavni lik. Dumans je pojasnil, da sta z Uchoo scenarij za film napisala prav z njim v mislih. "Spoznal sem ga, ko mu je bilo le 23 let in že tako mlad je izkusil toliko stvari, kar me je res navdušilo," je pojasnil. Z igralcem brez formalne izobrazbe, ki ga bogatijo življenjske izkušnje, sta Dumans in Uchoa sodelovala že pri filmu The Hidden Tiger (2014), ki dokumentira usode delavcev v brazilskem predmestju.

Po Dumansovih besedah glavnega igralca in glavni lik druži predvsem to, da jima v življenju primanjkuje stabilnosti. "Če vprašate Aristidesa, vam bo rekel, da je Cristiano za razliko od njega preveč resen," je dodal. Po sogovornikovem prepričanju življenjske izkušnje glavnega igralca ter vključitev resničnih prizorov delavcev z gradbišča filmu dodajo določeno avtentičnost, kar je bil tudi eden glavnih ciljev ustvarjalcev.

Film je po Dumansovih navedbah nastajal štiri leta in je deloma sovpadal s filmom The Hidden Tiger, pri katerem je Dumans z Uchoo sodeloval kot scenarist. Sprva sta si zamislila, da bi posnela film po kratki zgodbi irskega pisatelja Jamesa Joycea iz zbirke Dublinčani. Ker se jima je zdelo, da zgodba o dečku, ki ob obisku bazarja Arabija doživi nekakšno razsvetljenje, sovpada z delavsko temo filma, za katero sta se odločila kasneje, sta obdržala naslov Arabija.

Literatura je igrala pomembno vlogo pri njunem filmskem ustvarjanju. "Rada prebirava knjige in razmišljava o literarnih junakih. To so junaki preteklosti, zato sva se vprašala, kdo so junaki današnjega časa? In kaj so tragedije današnjega časa? Za naju so to delavci, ljudje, ki se borijo iz dneva v dan, ki živijo posebno življenje, imajo za sabo presunljive izkušnje in so doživeli marsikaj. To so najini heroji," je povedal.

S Cristianovo zgodbo sta želela spremeniti tudi pogled na to, kaj se v današnjem času zdi pomembno. "Danes smo preveč osredotočeni na številke, grafike in ekonomsko statistiko, vendar ekonomije in politike nikoli ne moreš zares razumeti, če prej ne razumeš psihologije in življenjskih zgodb posameznikov," je razmišljal. Njuna želja je bila, podobno kot je to počel ameriški avtor John Dos Passos, navidez nepomembni zgodbi dati veljavo. Vsak ima svojo zgodbo, tudi tihi in neopaženi, že v filmu pove Cristiano.

Poleg protagonista je med najmočnejšimi in najbolj posebnimi liki tudi Ana, ki jo režiserja umestita v svet moške prevlade. "Na nek način predstavlja povezavo s svetom, ki je Cristianu neznan. Spodbudi ga, da postane pozornejši na moč besed," je pojasnil Dumans. Če Ane ne bi bilo, Cristiano ne bi začel zapisovati svojih razmišljanj.

Po Dumansovih besedah je tudi srečanje ljudi iz različnih družbenih razredov ena od osrednjih tem filma, katerega ostre robove mestoma mehčajo živahna brazilska glasba in melanholični country folk ameriškega glasbenika Townesa Van Zandta.