Slovenija 1.3.2018 7:55

Eagleton nasmejal občinstvo v Cankarjevem domu in mu vlil upanje

Ljubljana, 1. marca - Terry Eagleton, eden od osrednjih gostov letošnjega festivala literatur sveta Fabula, je v sredo zvečer občinstvu v Cankarjevem domu (CD) predaval o upanju brez optimizma. Te enigmatične in nekoliko paradoksalne teme se loteva v svoji novi knjigi, ki jo je kot prvo teoretsko delo v Fabulini zbirki izdala organizatorka festivala, založba Beletrina.

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Odgovorni urednik Mladine Grega Repovž.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Odgovorni urednik Mladine Grega Repovž.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Odgovorni urednik Mladine Grega Repovž.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton in minister za kulturo Tone Peršak.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Umetniška direktorica festivala Manca G. Renko.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Umetniška direktorica festivala Manca G. Renko.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
Fabula.
Arhiv STA.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana, Cankarjev dom.
V okviru dogodkov Fabula pred Fabulo predavanje britanskega komparativista, filozofa in družbenega kritika Terryja Eagletona o vlogi upanja v umetnosti, zgodovini, družbi in politiki.
Britanski komparativist, filozof in družbeni kritik Terry Eagleton.
Foto: Daniel Novakovič/STA

"Morda nisem najbolj primerna oseba, ki bi govorila o upanju. Poznate tisti kliše: optimisti vidijo kozarec napol polnega, pesimisti napol praznega. Jaz sem prepričan, da kozarec zagotovo vsebuje smrdljivo, potencialno smrtonosno tekočino. Filozofija nekaterih ljudi je jej, pij in se veseli, ker bomo jutri umrli. Moja filozofija pa je: jutri bomo umrli," je svoje predavanje v Klubu CD začel Eagleton.

Nato se je sprehodil skozi ključne koncepte, ki jih razgrajuje v svoji knjigi Upanje brez optimizma. Od banalnosti in zgrešenosti optimizma, prek politične dimenzije upanja, rabe upanja v religioznem, filozofskem in umetniškem diskurzu, do tragičnega upanja.

Pri tem se navezuje - tudi na dogodku v CD referenc ni manjkalo - na številne avtorje, mislece, intelektualce ter njihova dela. Celo poglavje nameni kritiki avtorja dela Princip upanja nemškega filozofa Ernsta Blocha, omenja med drugim tudi Kierkegaarda, Benjamina, Akvinskega, Kanta in Shakespearovega Kralja Leara.

Kako lahko upamo, ne da bi bili optimisti, je ključno vprašanje, ki se poraja ob delu tega britanskega intelektualca. Povedal je, da je optimizem bolj povezan s temperamentom, ki ne potrebuje razumne utemeljitve, medtem ko upanja brez slednje čisto zares ni. "Če denimo upamo, da se bo nekaj strašnega zgodilo Tomu Cruisu, ni to samo naša želja, ampak verjamemo in pričakujemo, da se bo to zgodilo," je ponazoril in še dodal: "Lahko si le želiš preskočiti luno, upati pa tega ne moreš."

Upanje ni orientirano le v prihodnost. Upanje je lahko absurdna in manj privlačna vrlina, denimo v ZDA, kjer so po besedah Eagletona "dovolj zaslepljeni", da verjamejo, da jim lahko uspe, česar koli se lotijo. Upanje je prežeto z negotovostjo, upa, na mir na svetu denimo, lahko tudi speči človek ... je našteval teoretik iz Dublina, ki je pred enim tednom dopolnil 75 let.

Nato se je ustavil tudi pri konceptu tragičnega upanja, pri katerem upanje kot vrlina predstavlja moč tudi po uničujoči izgubi. O tem sta po predavanju debatirala tudi z odgovornim urednikom tednika Mladina Gregom Repovžem. Eagleton je poudaril, da današnjo družbo zaznamuje strah pred prihodnostjo in občutenjem izgube. Strah pa je nasprotje ljubezni.

Občinstvu v Cankarjevem domu, ki ga je s svojimi hudomušnimi domislicami večkrat glasno nasmejal, je Eagleton dal za premlevati tudi filozofsko uganko. Po njegovih besedah razlika med optimistom in pesimistom ni vedno tako jasna. Navedel je primer. Eden reče drugemu: Stvari ne bi mogle biti še slabše. Drugi pa mu odgovori: Oh, pa so lahko. Kateri je zdaj optimist in kateri pesimist?

Eagleton je z razmišljanjem o upanju skozi umetnost, teologijo, filozofijo in politiko uvedel v festival Fabula, ki se bo uradno odprl v soboto. V okviru festivalskega sklopa Fabula pred Fabulo bo danes predavala še belgijska teoretičarka Chantal Mouffe.