Svet 18.3.2018 6:00

V Parizu velika retrospektiva ameriške impresionistke Mary Cassatt

Pariz, 18. marca - V pariškem muzeju Jacquemart-Andre je na ogled velika retrospektiva del ameriške impresionistke, ki je več kot 60 let živela in ustvarjala v Parizu, Mary Cassatt (1844-1926). V središču razstave je tudi njen odnos s kiparjem in slikarjem Edgarjem Degasom. Bila sta dobra prijatelja, a večkrat se je med njima tudi zaiskrilo.

"Ne verjamem, da lahko ženska tako dobro riše," se je Degas leta 1892 prevzet čudil enemu od del Mary Cassatt, naslovljenem Dekleta pobirajo sadje. Spet drugič je občudoval eno od njenih japonskih grafik in jo nejeverno vprašal: "Si res ti to naredila?"

Kot piše francoska tiskovna agencija AFP, je za nameček Degas (1834-1917) nekoč naslikal odvraten in odbijajoč portret svoje mlajše prijateljice, nad katerim je bila tako ogorčena, da mu je odgovorila s svojim avtoportretom.

Kustosinja razstave Nancy Mowll Mathews je za AFP povedala, da sta bila Mary Cassatt, ki je v Franciji še precej neznana, in Degas, ki ga v ZDA zelo čislajo, nenavaden par: na eni strani feministka, na drugi moški, sovražno nastrojen do žensk. Kljub temu sta stkala trdno prijateljstvo.

"Degas je bil lahko kdaj res grozen," je poudarila umetnostna zgodovinarka in dodala, da ni imel nobenega filtra. "Sčasoma se je vsakdo z njim sprl. Govoril je strašne reči. Bil je ljudomrznež in kdaj tudi precej krut."

Toda, ko se je mlada Mary Cassatt uprla svojim bogatim staršem in iz Pensilvanije odšla v Francijo, da bi postala slikarka, jo je pod svoje okrilje vzel prav Degas. Da se mu pridružijo, je sicer povabil tudi Claudea Moneta, Augustea Rodina in druge impresioniste.

Mary Cassatt je bila po besedah kustosinje zelo ambiciozna. "Hotela je postati ženski Michelangelo ... in upala, da bodo njene slike visele v muzejih skupaj z ostalimi velikimi umetniki iz preteklosti," je pojasnila.

Bila je tako samozavestna, da je za svoje modele uporabljala preprosta dekleta. Njene ženske niso bile lepe, ampak visoke, zelo močne in samozavestne in to je podoba žensk, ki jo je želela predstaviti. Ko so bili moški do nje pokroviteljski, je uživala v tem, ko jim je lahko dokazala, da se motijo.

Kustosinja ne zna natančno opredeliti, kakšen odnos sta umetnika imela. Lahko da je bila med njima seksualna napetost, a tudi to je težko reči, saj sta bila oba po naravi precej spogledljiva. Pa tudi malce čudaška s posebnim smislom za humor.

Razstava, ki življenje in delo Mary Cassat raziskuje skozi 50 oljnih slik, pastelov in grafik, bo na ogled do 23. julija. Ena njenih najbolj znanih slik je Punčka v modrem naslonjaču iz leta 1878, ki pa so jo v tedanjem času imeli za preveč radikalno.