Svet 28.3.2018 11:26

V Bratislavi razstava del Daliborja Martinisa in Tadeja Pogačarja

Bratislava, 28. marca - V Galeriji SODA v Bratislavi bodo danes odprli razstavo del Daliborja Martinisa in Tadeja Pogačarja. Postavitev z naslovom Dvojna (vohunska) igra prikazuje dela konceptualnih umetnikov, ki delujeta znotraj različnih časovnih, kulturnih in referencialnih točk, njune pristope pa je retrospektivno mogoče povezati v odnos vzajemne interpretacije.

Ljubljana. Umetnik Tadej Pogačar. Foto: Anže Malovrh/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Umetnik Tadej Pogačar.
Foto: Anže Malovrh/STA
Arhiv STA

Hrvaški umetnik Martinis je s konceptualnim umetniškim ustvarjanjem začel v poznih 60. in zgodnjih 70. letih minulega stoletja v Zagrebu. Slovenski umetnik Pogačar je s konceptualnim umetniškim ustvarjanjem začel v poznih 80. in 90. letih 20. stoletja v Ljubljani. Martinis je začel ustvarjati znotraj zgodovinske konceptualne umetnosti ob koncu modernizma, Pogačar v kontekstu kulturno-umetniškega aktivizma po izteku postmodernizma.

Umetnika pripadata različnima generacijama in umetniškima svetovoma ter razvijeta različne pristope do odnosa med predmetom in medijem oziroma med umom, obnašanjem in predmetom. Povezuje pa ju imanentna kritika umetnosti in taktična objektivizacija konceptualnega dispozitiva v umetniškem delu, je zapisal srbski teoretik umetnosti Miško Šuvaković.

Martinis po njegovih besedah anticipira svet umetnosti, v katerem ni več medijskih pogojev - opozarja na mejo, ki postaja razvidna z umetnikovim vstopom v medijsko delovanje stroja oziroma v vidnost in nevidnost makrokozmičnega reda z mikrokozmičnimi intervencijami. Martinis nas sooča s trenutkom, ko je objektiviziran rob, nemara pa tudi konec medijskega ustvarjanja v umetnostih.

Pogačar živi in ustvarja v anticipiranem svetu postmedijskega delovanja umetnika. Vse lahko postane umetniški indeks ali intervencijsko dejanje v umetniških, kulturnih in družbenih dispozitivih. Vse se nahaja v polju potrošnje, menjave, minljivosti. Odnos umetnosti, kulture in družbe je netransparenten, paradoksalen in konflikten. Umetnik je bliže kulturnemu/družbenemu aktivistu, kakor pa ustvarjalcu avtonomnih umetnin za sebe in po sebi.

Mogoče pa je reči, da ima razstava še eno razsežnost: Pogačarjeva dela, postavljena v odnos z Martinisovimi deli, začnejo Martinisova dela interpretirati, je še zapisal Šuvaković.

Martinis se je rodil leta 1947 v Zagrebu, kjer je zaključil študij na Akademiji za likovno umetnost. Razstavlja od leta 1969 (do leta 1992 v sodelovanju s Sanjo Iveković). Pripravil je številne samostojne ter sodeloval na skupinskih razstavah in bienalnih prireditvah. Je dobitnik več mednarodnih nagrad.

Pogačar je vizualni umetnik, predavatelj in kustos. Rojen je bil leta 1960 v Ljubljani. Po študiju etnologije in umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomiral na Oddelku za slikarstvo na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Tu je zaključil tudi podiplomski študij. Sodeloval je na več mednarodnih bienalih sodobne umetnosti. Razstavlja doma in v tujini.

Razstava v Bratislavi bo na ogled do 20. aprila, so sporočili iz Centra in Galerije P74.