Slovenija 5.4.2018 6:42

Katalena v Kinu Šiška z novim albumom o absurdnosti vojn

Ljubljana, 5. aprila - Po plošči izštevank za otroke se je domača skupina Katalena, prepoznavna po obujanju ljudskega izročila v etno pop rock preobleki, lotila vojne tematike. Ta se po prepričanju zasedbe ponuja sama, zanimala pa jih je osebna zgodba slehernika. Enajst pesmi je zbrala na sedmi plošči Človek ni zver, ki jo bo nocoj premierno predstavila v Kinu Šiška.

Portorož. Skupina Katalena. Foto: Stanko Gruden/STA Arhiv STA

Portorož.
Skupina Katalena.
Foto: Stanko Gruden/STA
Arhiv STA

Novi album Katalene združuje dediščino slovenskih ljudskih pesmi z vojaško tematiko, med njimi prepoznavne, kot so Travnički, Ko bo fantič na vojsko šel, Oblaki so rdeči in Oj ta soldaški boben, z avtorskimi pesmimi člana zasedbe, kitarista Boštjana Narata in poezijo pesnika Iva Brnčića, umrlega leta 1943, ki je v sorodstveni liniji članice skupine, klaviaturistke Polone Janežič.

Kot so zapisali v sporočilu za javnost, je Človek ni zver album o vojni kot absurdu, v naslovu uporabljeni Brnčićev verz ima namreč svoje nadaljevanje: "... ki mori na skrivaj". "Ko se naša vrsta odpravlja na svoje morilske pohode, to počne s fanfarami in vzvišenimi govori, ki marsikdaj interese voditeljev zgolj lišpajo z bleščečimi barvami domoljubja. Tisti, ki jih politikantska retorika dejansko pelje v boj, pa imajo od vsega skupaj praviloma bore malo oziroma nič."

"Vojna tematika se ponuja kar sama," je za STA povedala Polona Janežič, saj so vojne "večno aktualno dejstvo". Zamisel o takšni plošči se jim je porodila že kdaj prej, zdaj pa je nastopil čas, da jo udejanjijo. Da je prav ta tematika sledila albumu otroških izštevank, pa je pojasnila z argumentom, "da so ravno otroci tisti, ki nas spomnijo, da se prihodnosti pravzaprav bojimo".

Slovenske ljudske pesmi z vojaško tematiko, ki jih je v zakladnici naroda veliko, so po njenih besedah v osnovi miroljubne, torej ne pozivajo v boj, pač pa objokujejo žalostno neizogibnost vojne: "To stališče, če se temu lahko tako reče, nam je blizu. Brez zastav, cvetja, govorov, godb in parad. Gre za osebno zgodbo slehernika, ki je primoran zapustiti vse, kar ljubi, in oditi v smrt. Enako na tej plošči govorijo tudi pesmi Iva Brnčića in Boštjana Narata. To je tisto, kar smo hoteli izpostaviti."

Brnčićeve pesmi so po oceni klaviaturistke zelo mračne in slikovite, v isti sapi govorijo o notranjem obupu, o uničenem telesu in duši ter o razpadu človečnosti kot da sta drug drugemu ogledalo. "Pa vendar nekje v ozadju tli upanje, da bo na pogorišču tega sveta zraslo kaj lepšega. Brnčić ne govori o sovražniku. Zanj obstajata samo jaz in ti, ki sta se naključno znašla na nasprotnih si straneh. Iz njegovih pesmi je politika popolnoma izvzeta, kar je za nekoga s sicer zelo močnimi političnimi stališči pravzaprav presenetljivo in občudovanja vredno."

Za Naratovi pesmi, ki govorita o odhajanju, čakanju, prihajanju, upanju žensk, ki v času vojn ostajajo doma, pa tudi o minevanju, spreminjanju ljudi, ki, zaznamovani zaradi nekih travmatičnih izkušenj, niso več to, kar so bili, pa meni, da mu je uspelo ujeti pravi duh in jezik, saj zvenita ljudsko ne glede na tematiko.

Upanje, da človek ni zver, "o(b)staja", čeprav so ljudje različni, medtem ko humanega opravičila za vojne preprosto ni, je ob novem albumu še povedala Polona Janežič. Za Kataleno je to sedmi studijski izdelek v 17 letih delovanja. Zasedba ostaja nespremenjena, v njej so še pevka Vesna Zornik, multiinštrumentalist Boštjan Gombač, baskitarist Tibor Mihelič Syed in tolkalec Robert Rebolj.

Producent plošče je bil Chris Eckman, mastering je podpisal Gregor Zemljič, oblikovanje Ivian Kan Mujezinović, fotografije pa Luka Kaše.