Slovenija 20.4.2018 7:00

V CUK Kino Šiška premiera predstave Odilo. Zatemnitev. Oratorij

Ljubljana, 20. aprila - V Katedrali Kina Šiška bo drevi premiera gledališke predstave Odilo. Zatemnitev. Oratorij, ki je nastala v koprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča (SMG) in CUK Kino Šiška. Avtorja besedila, ki tematizira Odila Globočnika, senčno podobo slovenske zgodovine, sta Peter Mlakar in Dragan Živadinov. Slednji podpisuje tudi režijo.

Kot so zapisali v SMG, se predstava povsem zaveda nevarnosti časa, v katerem živimo, saj smo priča ponovnemu vzponu nacionalizma in rasizma. Za projekt so tako ključni jasno protinacistično stališče in ubijanje Globočnikovega imena ter preprečitev vstajenja njegovih dejanj.

Uprizoritev se metodološko odreka razumevanju njegovih dejanj in nacionalsocializma kot nečesa normalnega. Še več, z obredom ubijanja imena hoče enkrat za vselej opraviti tako z Odilom Globočnikom kakor tudi z nacizmom in fašizmom ter onemogočiti njuno vrnitev in vnovični vzpon, so dodali.

Kot je na novinarski konferenci pred premiero povedal Živadinov, je Mlakar avtor enega dela teksta, sam je avtor drugega dela, zvrst predstave je oratorij. Mlakar je napisal filozofsko dramsko Odilo, sam je na pobudo Janeza Pipana začel ustvarjati kontekst, Pipan pa je začel delati intelektualno infrastrukturo. Dodal je, da je na neki točki postalo jasno, da je treba spremeniti pozicije. Sam je postal režiser, Pipan pa je delal introvizijo.

Kontekst je po njegovih besedah vedno bolj postajal tekst in na koncu so vse skupaj združili v integralno tekstualno maso. "Vse skupaj je postalo introvizija kot osnovna pozicija zgodovinskega dokumentiranja," je sklenil Živadinov.

Mlakar se je v svojem dramskem besedilu, kot je povedal, osredotočil na Globočnikovo dunajsko obdobje, kjer mu je bil zaupan najvišji položaj. Globočnik, ki se je leta 1904 rodil v Trstu, v družini, ki je bila po poreklu iz Tržiča na Gorenjskem, je bil pozneje med drugi odgovoren za akcijo Reinhard, katere namen je bil popolno iztrebljenje Judov in Romov na Poljskem. Po Mussolinijevem padcu pa je bil premeščen v Trst, kjer je med drugim vodil Rižarno, edino uničevalno taborišče na tleh današnje Italije.

V predstavi, ki po Pipanovih besedah sodi v kontekst novega zborovskega gledališča, kot ga je v 80. in 90. letih minulega stoletja v nemškem gledališkem prostoru oživil režiser Einar Schleef, nastopa številčna igralska zasedba. Scenografijo in kostumografijo podpisuje Dunja Zupančič, dramaturgija je Tery Žeželj. Prva ponovitev bo 21. aprila.