Londonska Nacionalna galerija pridobila sliko italijanske baročne slikarke Artemisie Gentileschi
London, 9. julija - Londonska Nacionalna galerija je bogatejša za delo italijanske baročne slikarke Artemisie Gentileschi. Za sliko, na kateri se je umetnica upodobila kot Katarina Aleksandrijska, je odštela 3,6 milijona funtov. Slika Artemisie Gentileschi je šele dvajseta slika ženske umetnice v več kot 2300 del obsegajoči galerijski zbirki evropskega slikarstva.
Artemisia Gentileschi (1593-1654) je bila že za življenja priznana in uveljavljena umetnica. Med drugim je bila prva ženska, ki je bila včlanjena v znamenito florentinsko Accademio del Disegno.
Rodila se je leta 1593 v Rimu. Njen oče, slikar Orazio Gentileschi, je bil dober prijatelj Caravaggia, ki ga je kot otrok verjetno večkrat srečala. To, da je bil njen oče slikar, ji je v renesančni Evropi omogočilo, da se je lahko tudi sama posvetila slikarstvu. Vendar je za to po pisanju spletnega portala The Guardian plačala visoko ceno. Slikar Agostino Tassi, ki ga je njen oče najel kot učitelja, jo je posilil.
Oče je šel na sodišče. Tekom procesa je sicer več prič opisalo Tassijev slab značaj in tudi sama je pričala, a ga je sodišče oprostilo, saj ga je ščitil papež, ki je pri Tassiju naročil freske. Omadeževano je bilo ime Gentileschi.
V procesu je bila tedaj osemnajstletna Artemisia Gentileschi tudi podvržena obliki mučenja s stiskanjem prstov, s katerim so hoteli preveriti verodostojnost njenega pričevanja. Svoj avtoportret kot Katarina Aleksandrijska je naslikala pozneje v Firencah, kjer je na novo začela življenje in kariero pod pokroviteljstvom velikega vojvode toskanskega.
Na sliki je oči odvrnila od lesenega kolesa s kovinskimi bodicami in zdi se, kot da razmišlja o bolečih spominih. Njeno monumentalno pozo preveva mir, njene roke so močne, kot so tudi sicer značilne za njene upodobitve žensk.
Sliko so ponovno odkrili lani. Pred tem je bila več stoletij v lasti francoske družine, njeno avtorstvo pa je bilo pozabljeno. Lani decembra pa se je pojavila na dražbi v Parizu, kjer jo je kupil londonski trgovec z umetninami. Ko se je pojavila, je kustosinja za barok v londonski Nacionalni galeriji Letizia Treves takoj vedela, da jo morajo pridobiti, piše The Guardian.
Palmova vejica, ki jo umetnica kot svetnica drži v desnici, je po njenih besedah simbol zmage nad mučeništvom. Ob tem se sprašuje, ali ni palmova vejica videti kot čopič. In če je tako, je tu prisotna še ena avtobiografska plast.
Naslednjih šest do devet mesecev bodo porabili za restavriranje slike. Po besedah vodje restavratorskega oddelka v galeriji Larryja Keitha bo slika, ko jo bodo očistili, zaradi močnih svetlobnih poudarkov pridobila skoraj kiparske kvalitete. Razstaviti jo nameravajo prihodnje leto.
Artemisie Gentileschi je delovala še v Pratu in Benetkah, nato med letoma 1620 in 1630 spet v rodnem mestu in nazadnje v Neaplju, kjer je tudi umrla.
Njen slikarski opus je raznolik tako po motiviki kot po likovni izvedbi. Portretirala je aristokrate, slikala tihožitja, alegorije, svetopisemske in zgodovinske prizore. V Rimu je blestela s caravaggievskim chiaroscurom, v mestu ob Arnu je svetlobo in barvo obravnavala v toskanski maniri, v Neaplju je prevzela slogovne pristope španskih umetnikov.
Delala je za nečake papeža Urbana VIII. in italijanske plemiče, toda njena slava je segla daleč prek meja njene domovine. Med kupci njenih slik so bili tudi francoski kralj Ludvik XIII. in njegov minister kardinal Richelieu, angleški vladar Karel I. in njegov zaupnik vojvoda buckinghamski, v Španiji Filip IV. in pozneje vojvoda de Alcala.
Navdihovale so jo biblijske junakinje in vplivne ženske iz zgodovine: Judita, Suzana, Dalila, Betsabeja, Sibila, Katarina Aleksandrijska, Kleopatra.