V Edinburghu odprli retrospektivo kolorista Emila Noldeja
Edinburgh, 17. julija - V Škotski narodni galeriji moderne umetnosti v Edinburghu je na ogled velika razstava del pionirja nemškega ekspresionizma Emila Noldeja z naslovom Barva je življenje. Gre za najobsežnejšo razstavo, posvečeno temu umetniku v Veliki Britaniji v zadnjih dveh desetletjih in šele drugo razstavo njegovih del na Škotskem. Na ogled bo do 21. oktobra.
Kot navaja portal Art daily, bo na ogled več kot 120 slik, risb, akvarelov in grafik, ki jih je posodila nemška fundacija Nolde Stiftung Seebüll. Ta domuje v hiši, ki jo je Nolde sam zasnoval leta 1927 in nato v njej živel do smrti. Razstava prikazuje njegovo umetniško pot med letoma 1901 in 1950.
Nolde (1867-1956) je bil eden prvih ekspresionistov in osrednjih oseb avantgarde, poznan po drzni uporabi barv. Škotska razstava na ogled postavlja tako slikarjeve zgodnje krajine kot njegove poznejše barvite oljne slike. Pojavljajo se tako motivi vojakov, soočenih s prvo svetovno vojno, kot verski motivi, kjer je zaslediti mešanico spiritualnosti in erotike. Slike prikazujejo tudi Noldejevo strast za mogočno nebo, ravno in dolgočasno pokrajino ter razburkana morja s severa domače Nemčije, navdušenje nad berlinskimi kavarnami in kabareji ali vlačilci iz hamburškega pristanišča. Risal je tudi ljudi in kraje, ki jih je videl na potovanju po južnih morjih leta 1914.
Blizu vasice Nolde rojeni umetnik s pravim imenom Emil Hansen je bil najprej rezbar. Med letoma 1892 in 1897 je poučeval na obrtni šoli v St. Gallenu. Od leta 1898 je študiral v Münchnu, Parizu in Koebenhavnu. Od leta 1906 je bil član skupine Die Brücke (Most), a je večino svojega življenja delal samostojno in okoli leta 1909 razvil lastni ekspresionistični stil. V letih 1913 in 1914 je potoval po Novi Gvineji, kjer je nanj naredila velik vtis t. i. primitivna umetnost.
Nacisti so leta 1937 iz muzejev odstranili več njegovih del, saj so jih razumeli kot primerke izrojene umetnosti, in to kljub temu, da se je Nolde pridružil Hitlerjevi stranki. Umetnik je imel od leta 1941 tudi prepoved slikanja. To je bil za Noldeja, ki je bil predan podpornik nacizma, hud udarec. Vendar pa je ne glede na prepoved slikal in ustvaril na stotine akvarelov, ki jih je sam imenoval "nenaslikane slike". Ugled je ponovno pridobil po koncu druge svetovne vojne.