Wagnerjev festival v Bayreuthu z novo produkcijo Lohengrina
Bayreuth, 23. julija - Poletni festival v Bayreuthu, posvečen glasbi nemškega velikana Richarda Wagnerja, bo letos odprla nova produkcija njegove trodejanke Lohengrin, ki je ljubitelji njegovega gledališča na Zelenem griču niso videli od leta 2015. Pripravila sta jo ameriški režiser Yuval Sharon in dirigent Christian Thielemann, naslovno vlogo bo pel Piotr Beczala.
Vlogo Lohengrina tik pred zdajci odpovedal Roberto Alagna
Lohengrin velja za Wagnerjevo najbolj melodično operno delo, njen najbolj prepoznavni del pa je poročna koračnica z začetka 3. dejanja, ki jo na Zahodu pogosto izvajajo na poročnih slavjih. Snov za opero je našel v srednjeveški viteški liriki, a čeprav prvenstveno temelji na mitološki tematiki, ima tudi resnično zgodovinsko ozadje. Dogajanje je namreč postavil v čas vladanja nemškega kralja Henrika I. Ptičarja (Heinrich der Vogler), ki se odpravlja v vojno proti Madžarom.
Opero je dokončal leta 1848. Na svoj spored jo je uvrstila operna hiša Semper v Dresdnu, vendar so jo, ko je moral skladatelj po neuspešni dresdenski revoluciji zbežati v tujino, umaknili. Leta 1850 jo je v Weimarju krstno uprizoril njegov prijatelj in kasnejši tast Franz Liszt, Wagner pa ji je prvič prisluhnil šele čez dobro desetletje na eni izmed dunajskih premier. Z Lohengrinom je sklenil svoje prvo ustvarjalno obdobje, v katerem se je odmaknil od dotedanje kompozicijske prakse in tlakoval pot kasnejšim glasbenim dramam.
Novo postavitev v Bayreuthu bodo po tradiciji uprizorili ob odprtju festivala 25. julija. Pripravil jo je ameriški režiser srednje generacije Yuval Sharon, glasbeno vodstvo je prevzel nemški dirigent Christian Thielemann. V naslovni vlogi je bil predviden francoski tenorist Roberto Alagna, a je festivalskemu vodstvu tik pred zdajci odpovedal angažma. Nadomestil ga bo poljski tenorist Piotr Beczala, stalni gost najprestižnejših opernih hiš in festivalov, ki je z Lohengrinom debutiral leta 2016 v Dresdnu, prav tako pod Thielemannovim vodstvom.
Festivalski koncept nespremenjen
Koncept festivala ostaja zavezan tradiciji. Do njegovega izteka 29. avgusta se bodo na Zelenem griču izmenjevale ponovitve šestih Wagnerjevih glasbenih del. Poleg Lohengrina so tokrat na sporedu še Parsifal, Tristan in Izolda, Mojstri pevci nürnberški, Večni mornar (Leteči Holandec) in Valkira, vse v že videnih postavitvah.
Večni boj med dobrim in zlom, kot ga je Wagner simboliziral v Parsifalu, je leta 2016 režiral Uwe Eric Laufenberg, dirigent bo Semjon Bičkov. Tragično ljubezensko zgodbo med Tristanom in Izoldo je za odprtje Bayreutha leto pred tem pripravila umetniška vodja festivala Katharina Wagner z dirigentom Thielemannom, v glavnih vlogah bosta izkušena wagnerjanska pevca Stephen Gould in Petra Lang.
Mojstri pevci nürnberški so lanska postavitev Barrieja Koskega, glasbeno vodstvo predstave ima Philippe Jordan. Večnega mornarja je leta 2012 uprizoril Jan Philipp Gloger, za dirigentskim pultom bo Axel Kober. Valkira pa je uprizoritev Franka Castorfa, ki se je z Wagnerjevo tetralogijo Nibelungov prstan - Valkira je njen drugi del - spopadel leta 2013 ob 200-letnici Wagnerjevega rojstva. Dirigent bo po podatkih uradne spletne strani Placido Domingo.
Po več kot sto letih tudi svetovna praizvedba
Festival, ki velja za eno najpomembnejših kulturnih in družabnih prireditev v Nemčiji - vsako leto jo obišče tudi kanclerka Angela Merkel -, bo prvič od zadnje premiere leta 1882, ko so praizvedli Parsifala, predstavil novo delo. To bo opera avstrijskega komponista Klausa Langa Der Verschwundene Hochzeiter (Izgubljeni ženin) po stari avstrijski pripovedki, ki jo bodo uprizorili dan pred slavnostnim odprtjem v okviru spremljevalnega programa. Praizvedba sicer ne bo v Festivalni hiši, temveč v historični kinodvorani v središču mesta. S tem festival po poročanju nemške tiskovne agencije dpa razširja svoj umetniški spekter, saj ni bil zasnovan za ohranjanje obstoječega, temveč v smislu iskanja novega.
Glasba drugih skladateljev v Festivalni hiši na Zelenem griču namreč zazveni le redko, saj se program osredotoča izključno na zadnjih deset Wagnerjevih oper. Z vmesnimi prekinitvami je tako že vse od leta 1876, ko je prvi festival organiziral Wagner sam. Zamislil si ga je z namenom, da bi na njem uprizarjal svoje glasbenogledališke stvaritve. Gledališče, ki šteje slabih 2000 sedežev, so zgradili po njegovih načrtih, mecena zanj je našel v bavarskem kralju Ludviku II. Festival še danes usmerja družina Wagner, trenutno skladateljeva pravnukinja Katharina Wagner.