Svet 3.10.2018 5:30

V Londonu razstava Ribera: Umetnost nasilja

London, 3. oktobra - V londonski Dulwich Picture Gallery je na ogled razstava z naslovom Ribera: Umetnost nasilja. Prva predstavitev del španskega slikarja in grafika Joseja de Ribere (1591-1652) v Veliki Britaniji združuje 45 del - slik, grafik in risb. Videti je mogoče od svetniških mučeništev in prizorov nasilja iz mitologije pa do skic in študij človeškega telesa.

Velika Britanija, London. Londonska galerija Dulwich Picture Gallery. Foto: Xinhua/STA Arhiv Xinhua/STA

Velika Britanija, London.
Londonska galerija Dulwich Picture Gallery.
Foto: Xinhua/STA
Arhiv Xinhua/STA

Jose oz. Jusepe de Ribera, poznan tudi kot Spagnoletto, se je rodil v Jativi v španski avtonomni skupnosti Valencia. Učil se je pri Franciscu Ribalti v Valencii. Leta 1616 se je poročil v Neapelj in večino življenja prebil v Italiji. Nanj sta vplivala Corregio in Caravaggio.

V Neaplju je ustvaril pravi slikarski monopol, tako da so se iz tega mesta morali umakniti mnogi slikarji. Slovel je po svojih upodobitvah človeškega trpljenja, temi, ki je bila v obdobju protireformacije priljubljena pri umetnikih.

Razstava po pisanju spletnega portala artdaily.com. združuje dela, ki so v svojem realizmu pogosto šokantna ali groteskna. Po pisanju spletnega portala prikazuje, kako umetnikove upodobitve teles, ki se zvijajo v bolečini, niso niti posledica njegovega domnevnega sadizma niti ne gre za izražanje čisto umetniškega interesa, ampak je v njih zajet zapleten umetniški, religiozni in kulturni angažma.

Uvedejo jo svetniška mučeništva, med katerimi je tudi mučeništvo sv. Jerneja, ki je umrl tako, da so še živemu odrli kožo s telesa. Ribera je njegovo mučeništvo večkrat naslikal, pa tudi sicer bilo pogost motiv v baročni umetnosti južne Evrope, še posebej v protireformacijski Italiji in Španiji. V razstavo so vključene tri verzije mučeništva sv. Jerneja, ki so nastale v različnih obdobjih umetnikove kariere in pričajo o razvoju njegovega sloga.

Kot še piše spletni portal, izbor del na razstavi priča o umetnikovem mojstrstvu v kompoziciji, gestah in izrazu. Eden izmed tematskih sklopov umetnika slavi kot grafika; videti je mogoče študije očesa, ušesa, nosu in ust.

Spet drugi pa predstavi, kako je Ribera uporabil popolnoma nov pristop pri upodabljanju človeškega trpljenja v svojih moških figurah. Zasukano telo moškega v risbah, kot je Moški, privezan ob drevo (okoli 1620) iz pariškega muzeja Louvre, povzema osnovni fokus umetnikovih del na papirju, ki segajo od študij za slike in grafike do bolj risb kot samostojnih del.

Postavitev sklene soba, posvečena samo eni monumentalni sliki - Apolon in Marsija iz leta 1637, ki jo je za razstavo posodil Museo Nazionale di Capodimonte v Neaplju. Upodobljen je Apolon, ki odira živega Marsijo, za kazen, kjer je Marsija izgubil na glasbeno tekmovanje z njim.

Številna dela so za razstavo posodile pomembne evropske in ameriške umetnostne institucije, mnoga so prvič na ogled v Veliki Britaniji, še piše spletni portal.

Razstava bo na ogled do 27. januarja.