Svet 20.11.2018 5:00

Edward Clug z baletom Petruška v moskovskem Bolšoj teatru

Maribor, 20. novembra - Umetniški vodja mariborskega Baleta Edward Clug dela odločne korake na mednarodnem prizorišču. Za znameniti Bolšoj teater v Moskvi je pripravil balet Petruška Igorja Stravinskega. Na nocojšnji premieri bosta v glavnih vlogah nastopila ruska baletna prvaka Ekaterina Krisanova in Denis Savin.

Maribor. Umetniški vodja Baleta SNG Maribor Edward Clug. Foto: Andreja Seršen Dobaj/STA Arhiv STA

Maribor.
Umetniški vodja Baleta SNG Maribor Edward Clug.
Foto: Andreja Seršen Dobaj/STA
Arhiv STA

Scenografija in kostumografija sta delo Clugovih stalnih sodelavcev Marka Japlja in Lea Kulaša. Ena od posebnosti uprizoritve so ogromne lutke babušk, ki se premikajo po odru. Leseno lutko Petruške je izdelal Primož Mihevc iz Lutkovnega gledališča Maribor.

Stravinskemu se je Clug poklonil že z baletoma Le Sacre du Printemps (Posvetitev pomladi), ki je premiero doživel leta 2012 v Mariboru, in Les Noces (Svatba) s Flamskim kraljevskim baletom leto kasneje v Antwerpnu.

"Neverjetno blizu mi je Stravinski in tokrat sem se še bolj poistovetil z njegovo glasbo," je povedal za časnik Večer.

Balet Petruška je Stravinski ustvaril leta 1911 in govori o tradicionalni ruski lutki, ki oživi. "Uprizoritve izpred stoletja so postale temeljne izhodiščne točke v koreografskem, ne le glasbenem smislu. V 20. stoletju obstaja cela vrsta kultnih uprizoritev Petruške - od Pine Bausch do Mauricea Bejarta. Sam ga postavljam v 21. stoletju in moram priznati, da bi si želel, da te verzije, ki jih ustvarjam, najdejo mesto na tej poti razvoja sodobnega baleta in gledališča nasploh skozi omenjena glasbena dela Stravinskega," je še povedal Clug, ki je po rodu iz Romunije, a je že 27 let pomembna ustvarjalna sila Slovenskega narodnega gledališča (SNG) Maribor.

V Slovenijo je prišel leta 1991, ko je takoj po zaključku baletnega šolanja v Cluju dobil svoj prvi angažma baletnega plesalca v SNG Maribor. Tu je spoznal režiserja Tomaža Pandurja, s katerim je najprej sodeloval kot plesalec, nato pa je na Pandurjevo povabilo za gledališki spektakel Babilon ustvaril avtorsko koreografijo.

Babilon je bil uprizorjen leta 1996 v Drami SNG Maribor, dve leti kasneje pa je Clug s soplesalko Valentino Turcu ustvaril svoj prvi samostojni koreografski projekt Tango. Tu je začel sodelovati tudi s kostumografom Kulašem in scenografom Japljem, ki sta postala njegova stalna umetniška sopotnika. Ekipi se je leta 2008 pri ustvarjanju projekta Pret-a-porter pridružil še skladatelj Milko Lazar, s katerim je Clug med drugim postavil na oder zelo priljubljeno predstavo Radio & Juliet na glasbo skupine Radiohead.

Leta 2003 je tedaj novo imenovani direktor SNG Maribor Danilo Rošker imenoval Cluga za umetniškega direktorja mariborskega Baleta, ki se je pod njegovim vodstvom začel usmerjati v nov umetniški izraz in estetske tokove, hkrati pa začel z gostovanji v tujini in udeležbami na mnogih prestižnih festivalih po svetu.

Lani je bil Clug nominiran za prestižno nagrade benois de la danse s predstavo Handman v izvedbi Nizozemskega plesnega gledališča (NDT 2). V Mariboru je nazadnje, septembra letos, postavil na oder otroški balet Kekec, oktobra pa je s Stabat Mater in Le Sacre du Printemps gostoval v Mehiki.

Januarja je postavil Peera Gynta v Dunajski državni operi, nato še Fausta v Züriški operi. Kot je povedal za Večer, je z Bolšoj teatrom podpisal pogodbo že za nov projekt. Maja 2020 naj bi tako pri njih postavil na oder še celovečerno predstavo Mojster in Margareta Mihaila Bulgakova.