Avkcijske hiše imajo pomembno vlogo pri vračanju umetnin
New York, 9. decembra - Avkcijske hiše imajo pomembno vlogo pri vračanju umetnin, zaplenjenih v času nacizma, prvotnim lastnikom oziroma njihovim dedičem. Eden takšnih primerov je slika francoskega impresionističnega slikarja Pierre-Augusta Renoirja z naslovom Ženski na vrtu, ki je bila vrnjena vnukinji judovske zbiratelja Alfreda Weinbergerja Sylvie Sulitzer.
Od konca druge svetovne vojne je minilo že 70 let, a se po pisanju francoske tiskovne agencije AFP še vedno za veliko del, ki so jih zaplenili nacisti, ne ve, kje se nahajajo.
Omenjena Reniorjeva slika je denimo, odkar je bila septembra 1941 zasežena, lastnika spremenila kar sedemkrat, od tega štirikrat na dražbi. Šele leta 2013, ko naj bi bila dana na dražbo avkcijske hiše Christie's v New Yorku, se je pojavil sum glede lastništva. V avkcijski hiši so sledili lastništvu slike do Alfreda Weinbergerja, zvezno tožilstvo in FBI pa sta leta 1919 nastalo sliko nato vrnila Sylvie Sulitzer.
Kot je povedala Monica Dugot iz avkcijske hiše Christie's, so v času nacizma zaplenjene umetnine postale predmet zanimanja sredi 90. let minulega stoletja. Po mnogih letih, ko ni bilo storjeno nič, je 44 držav leta 1998 soglašalo z Washingtonskimi načeli glede iskanja in vračanja zaplenjenih umetnin.
Objava številnih zaupnih dokumentov, razvoj interneta in digitalizacija so muzejem, trgovcem z umetninami in avkcijskim hišam omogočili dostop do izčrpnih in pomembnih informacij. Zelo izčrpna vira sta Register ukradenih umetnin in baza podatkov ERR (Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg).
Velike avkcijske hiše, kot sta Christie's in Sotheby's, so v poznih 90. letih minulega stoletja tudi oblikovale in usposobile ekipe, ki se posvečajo odtujenim umetninam. Kot je poudaril Wesley Fischer, raziskovalni direktor leta 1951 ustanovljene skupine Claims Conference, ki se med drugim prav tako ukvarja z vračanjem odtujenih umetnin, imajo te skupine izjemno pomembno vlogo.
Dodal je, da se trenutno dogaja menjava generacij. "Zasebniki, ki imajo v svoji lasti zaplenjene umetnine, odhajajo in njihovi dediči se nato odločijo za njihovo prodajo umetnin," je dodal.
Pri Sotheby's po besedah vodje oddelka za vračanje umetnin Luciana Simmonsa raziščejo provenienco prav vseh del, ki so nastala pred letom 1945, pa naj bo to slika, pohištvo, srebrnina ali preproga. S tem želijo minimalizirati tveganje, da bi nehote prodali umetniško delo, ki je bilo zaplenjeno v času druge svetovne vojne.
Kot je povedal Fischer, avkcijske hiše v tem pogledu v splošnem delujejo bolje kot zasebni trgovci z umetninami, saj morajo oglaševati, kaj bodo dale na dražbo in tako je javno znano, kaj počnejo.