Slovenija 30.1.2019 16:38

Nagrajenka Ksenije Hribar za življenjsko delo je Sinja Ožbolt

Ljubljana, 30. januarja - Društvo za sodobni ples Slovenije od leta 2012 podeljuje tudi nagrade Ksenije Hribar za izjemne dosežke na področju sodobnega plesa. Letos bo nagrado za življenjsko delo prejela koreografinja, plesalka in plesna pedagoginja Sinja Ožbolt. Izročili ji jo bodo ob odprtju 9. bienala slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica 27. februarja.

Ljubljana. Plesalka, koreografinja in pedagoginja Sinja Ožbolt. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Plesalka, koreografinja in pedagoginja Sinja Ožbolt.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

V obrazložitvi nagrade Sinji Ožbolt piše, da bi se novejša zgodovina sodobnega plesa pri nas nedvomno odvila precej drugače, če Ksenija Hribar nekje na prehodu med poznimi 70. in zgodnjimi 80. leti minulega stoletja ne bi srečala plesalke Sinje Ožbolt.

"V njen plesni talent, ki je bil povezan z idealnimi telesnimi predispozicijami, plesno gibkostjo, domišljijo in smislom za improvizacijo, v njeno vzneseno zanimanje za umetnost, občutek za duh časa ter nenazadnje v njen čisti človeški etos je Ksenija Hribar položila vse svoje koreografske upe in ga tako rekoč v hipu spremenila v odločilen sodobnoplesni načrt. Sinja Ožbolt je bila gorivo, ki ga je Ksenija Hribar potrebovala za ustvarjalni sodobnoplesni stroj, ki si je sredi 80. let nadel ime: Plesni teater Ljubljana," piše v utemeljitvi.

Plesna biografija Sinje Ožbolt se začne konec 70. let v Studiu za svobodni ples, pri Živi Kraigher in njenih učenkah. Potem se po ovinkih, ko je bila na začetku 80. sprejeta na študij dramske igre na AGRFT, kjer je zaključila prvi letnik, nadaljuje na London Contemporary Dance School. Ta šola je bila v času njenega študija na enem od svojih vrhuncev in Sinja Ožbolt se je tam temeljito seznanila s plesnimi in kompozicijskimi tehnikami ameriškega plesnega modernizma, koreografsko paradigmo, ki je najmočneje izoblikovala njeno umetniško samozavest.

Ob vrnitvi v Slovenijo takoj pleše v koreografijah, ki jih je Ksenija Hribar ustvarila za Slovensko mladinsko gledališče (SMG) in Plesni teater Ljubljana, ter kot plesalka nosi ta repertoar. Svojo plesno veščino kombinira z igralskim talentom, pri katerem je treba izpostaviti njen pretanjen občutek za komiko in osupljivo odrsko karizmo.

Kot nepozabne so v utemeljitvi omenjene vloge v obeh predstavah Jaz nisem jaz v SMG, pa v predstavah, kot so Bridke solze za L.M., Koncert, Alpsko sanjarjenje, Nostalgija in Odisejev povratnik Ksenije Hribar, v Pismih iz črnega marmorja in Metastazi - Laibach Damirja Zlatarja Freya, v Izgubljenem opusu št. 2 Maje Milenović Workman ter v Panoptikumu Braneta Završana.

V koreografskem opusu, ki ga je Sinja Ožbolt začela postopoma graditi na prehodu iz 80. v 90. leta, pa je "očiten njen izjemen občutek za prostor in kompozicijsko konsistenco, za inventivne formalne in voluminozne koreografske konfiguracije, ki uspejo s svojimi klasičnimi sodobnoplesnimi sistemi ustvariti neobičajne atmosfere, saj so vanje praviloma posejane različne vrste vizualnih, akcijskih ali gibalnih spodrsljajev in motenj". V zadnjih letih deluje predvsem kot pedagoginja na Srednji vzgojiteljski šoli, gimnaziji in umetniški gimnaziji Ljubljana.

Sinja Ožbolt je za svoje plesno delo leta 1986 prejela zlato ptico, z nagrado Ksenije Hribar za življenjsko delo pa bo prvič nagrajen tudi njen koreografski opus.

Slavnostna podelitev nagrade bo v sredo, 27. februarja, v Moderni galeriji, ko bodo z gledališko uprizoritvijo Trajanje - minevanje in video skico DSPS25 odprli 9. Gibanico. Ostale nagrade Ksenije Hribar v več kategorijah bodo podelili ob zaključku letošnjega festivala.