Man Ray, nadrealistični fotograf domišljije
Madrid, 4. februarja - V madridski Fundacion Canal je do 21. aprila na ogled razstava Man Ray, Sanjski predmeti, ki predstavlja ustvarjalnost, razmišljanje in obsesije enega ključnih umetnikov dadaizma in nadrealizma Mana Raya. Razstava obsega več kot sto del iz različnih zasebnih španskih in evropskih, zlasti francoskih in italijanskih, zbirk.
Kot piše španski časnik El Pais, je bil Man Ray (1890-1976) revolucionar, ki je fotografijo pripeljal na polje umetnosti, saj je imela kamera dotlej le dokumentarno funkcijo. "Nisem fotograf narave, ampak svoje domišljije," je nekoč dejal. Razstavljenih 107 del v Fundacion Canal predstavljajo umetnikove obsesije, zato so izbrana dela po besedah kustosinje Pilar Parcerisas njegov avtoportret.
So pa na ogled tudi njegovi dejanski avtoportreti, na kateri umetnik v rokah drži denimo kamero ali pipo, ter hieratični portreti bohemskih umetnikov 20. stoletja iz Pariza, kot so Pablo Picasso, Gertrude Stein, Tristan Tzara in Marcel Proust. Man Ray jih je ustvaril v hotelski sobi pariške soseske Montparnasse.
Ameriški umetnik s pravim imenom Emmanuel Radnitzky, rojen v Filadelfiji, je v Parizu, kamor je prispel leta 1921 in kjer je preživel večino svojega življenja, začel uporabljati številne nove fotografske tehnike, med drugim fotogram.
Poznan je po svojem izvirnem pristopu k portretom, ki jih je dodatno laboratorijsko obdelal. Svetovno znan je njegov ženski akt z resonančnimi odprtinami violine z naslovom Violon d'Ingres. Njegovo umetnost uvrščajo med dadaizem in nadrealizem, najvidnejšo sled pa je pustil prav v modernistični fotografiji.
Po navedbah španskega časnika bodo v Fundacion Canal razstavljeni tudi nekateri njegovi ready-madei, med njimi slovito Darilo iz leta 1921. Gre za preprost železni likalnik, ki ga je umetnik opremil z žeblji, in ga podaril francoskemu skladatelju in pianistu Eriku Satieju. Na ogled bo tudi nihalo, opremljeno s fotografijo oči njegove nekdanje ljubezni Lee Miller.