Slovenija 10.3.2019 6:43

Rachel Cusk na Fabuli: Zanima me razkrivanje resnice

Ljubljana, 10. marca - Z večerom s kanadsko-britansko pisateljico Rachel Cusk se je v soboto v Klubu Cankarjevega doma sklenil festival Fabula. Beseda je tekla predvsem o njenem romanu Obris, pa tudi o njenih spominih, v katerih piše o temah, kot sta materinstvo in ločitev. Kot je povedala gostja, jo pisanje zanima predvsem kot možnost razkrivanja resnice.

V središču romana Obris in istoimenske trilogije, ki se je leta 2018 zaključila z romanom Kudos, je prvoosebna pripovedovalka Faye, ki skozi zgodbe drugih izrisuje lastni portret, sliko ženske, ki se sooča z bremeni življenja: ločitvijo, družino, kariero, travmami, pričakovanji, negotovostjo in vsem drugim, kar je nemogoče upovedati, a nujno živeti, so zapisali pri založbi.

Kot je povedala Rachel Cusk, ima pripovedovanje tudi moč, da zdravi in osvobaja. V romanu različni liki pripovedujejo o svojih življenjih. Izpovedujejo se in s tem stopijo v interakcijo s Faye. Pripovedovanje zgodb vidijo kot neke vrste izhod. Faye pa je tista, o kateri pravzaprav ne izvemo veliko.

V romanu je tudi močno prisotna prvina gibanja. Faye se premika, pa tudi ljudje, s katerimi se pogovarja, se premikajo in jih bralec skoraj nikoli ne sreča v njihovem zasebnem okolju. Kot je povedala pisateljica, je premisa knjige, čeprav ni jasno izražena, da je prvoosebna pripovedovalka oseba, ki je izgubila svoje konvencionalno življenje. Ker je ločena, je izgubila identiteto kot zakonska partnerica. Je izkoreninjena in postavljena v svet potovanj ter vstopa v svet anonimnosti. A potovanja so danes način obstajanja v svetu, je dodala.

Ana Schnabl je v spremni besedi romana Obris zapisala, da se roman "požvižga na romaneskno strukturo, ne da bi se sesul v fragmentarnost". Avtorica je s trilogijo "opustila idejo klasične, jasno in premočrtno organizirane pripovedi".

Kot je povedala Rachel Cusk, se ji sodobni roman zdi lažen, vse v njem je izmišljeno. Zato je hotela začeti na začetku in se spoprijeti z obliko romana. Proučevala je psihoanalitično pisavo, kjer ljudje pripovedujejo zgodbe, in to je želela preliti v svoj roman. Prepričana je tudi, da sodobni avtor ne more reči, da je zgodba v romanu odrezana od njega kot od osebe. To sama razume kot pretvarjanje.

Rachel Cusk je tudi avtorica zbirke avtobiografskih esejev A Life's Work: On Becoming a Mother (Življenjsko delo: Postajati mati). Knjiga teoretizira materinstvo, a pretežno skozi razmerje med njim in družbeno vlogo ter nalogo, prijateljstvom in literaturo, ki sta za avtorico bistveno pomembnejši, je v spremi besedi romana Obris zapisala Ana Schnabl.

Z omenjenimi eseji je pisateljica po besedah Staše Pavlović, ki je vodila pogovor, obveljala za kontroverzno avtorico. Rachel Cusk se je, kot je povedala, zdelo zanimivo, da so njeni eseji izzvali takšno reakcijo. Zdi se ji, da so si nekateri konflikta prav želeli. A morda se je, kot je razmišljala dalje, konflikt dogajal v njih samih in se je, ko je pisala o materinstvu, morda dotaknila njihove boleče točke. Odzvali so se na način, da je bilo jasno, kako črno-bela je slika materinstva.

"Človeška žival" skuša temno plat zakriti, je še povedala avtorica, ki jo pisanje zanima tudi zato, ker meni, da ljudje ne govorijo resnice. Njo razkrivanje resnice zanima. In njeno "prekletstvo" je, da zasluti, kje se skriva neresnica, in jo razgali.