Slovenija 28.5.2019 8:00

V Slovenski kinoteki filmi afroameriškega umetnika Kevina Jeroma Eversona

Ljubljana, 28. maja - V Slovenski kinoteki bodo danes in v sredo gostili Kevina Jeroma Eversona, ki velja za enega najpomembnejših afroameriških filmskih umetnikov 21. stoletja. Drevi bosta na sporedu dva filma: kratki film Rhinoceros in celovečerec Tonsler Park, ki prinaša vpogled v delo afroameriških javnih uslužbencev na voliščih v Virginiji leta 2016.

Ljubljana. Slovenska kinoteka. Foto: Daniel Novakovič/STA

Ljubljana.
Slovenska kinoteka.
Foto: Daniel Novakovič/STA

Kevin Jerome Everson bo tudi po koncu svoje kariere v spominu ostal kot največji črnski filmski umetnik vseh časov, je prepričan kurator in poznavalec umetnikovega dela Greg de Cuir Jr. Kot je zapisal, je Eversonov slog takoj prepoznaven - "gre za odsotnost sloga oziroma njegovo očiščenje in redukcijo. Imenujmo to antiestetika. Geste so pogosto minimalistične - tako geste subjektov v kadru kot umetnikova filmska gesta, da te subjekte naredi otipljive".

Everson pogosto snema v črno-beli tehniki, včasih pa tudi v barvah. Najpogosteje dela s 16-mm filmom kot s svojim osnovnim materialom, čeprav pogosto snema tudi z digitalno videokamero. S kamero snema zato, ker želi nekaj zabeležiti, če pa snema na filmski trak, hoče nekaj razkriti.

"Eversonovo življenje se vrti okoli polov učenja in ustvarjanja. Vedno snema, a ne tako, da bi imel zaradi tehnoloških ali ideoloških razlogov kamero ves čas obsesivno prižgano. Everson ne verjame, da je življenje film. Ne gleda veliko filmov. Ni romantik. Vedno snema, ker mora opraviti delo, mora doseči cilj, ki ne temelji na kvantiteti, pač pa na kvaliteti," je še zapisal Greg de Cuir Jr.

Za film, ki si ga bo mogoče ogledati nocoj, Tonsler Park (2017), je Everson pridobil dostop do številnih volišč na področju Tonsler Parka v Charlottesvillu, kjer živi in dela kot profesor umetnosti na Univerzi v Virginii. Trudil se je razkriti delo, ki so ga na voliščih večinoma opravili afroameriški delavci.

Po mnenju filmske kritičarke Petre Meterc Everson s filmom Tonsler Park zavrača konvencionalna pričakovanja v zvezi z afroameriško umetnostjo - ni izjavljanja, pojasnjevanj, dokumentiranja, vpenjanja v kulturne pomene in naslavljanja političnosti afroameriških teles. "Fiksacija na dostojanstvo vsakdana nevidnih, povprečnih Afroameričanov je še poudarjena z uporno odsotnostjo omembe Trumpa ali Clintonove. Tonsler Park tako predvsem ni komentar na zmago Trumpa, čeprav bi se mnogi, ki na filmskih festivalih iz njegove izvolitve ustvarjajo liberalni mit, raztrgali, da bi takšen material porabili prav za to," je zapisala filmska kritičarka.

V sredo si bo mogoče ogledati več Eversonovih kratkih filmov, med njimi tudi Ears, Nose and Throat (2016), v središču katerega je pretresljiv dogodek: mladega črnca ustreli in ubije bližnji prijatelj.

Ob zaključku projekcij bo oba večera potekal tudi pogovor z avtorjem, so sporočili iz Slovenske kinoteke.