Slovenija 19.7.2019 5:00

Na Ljubljana festivalu slovenska premiera kompozicije Songs of Wars I Have Seen Heinerja Goebbelsa

Ljubljana, 19. julija - V sklopu 67. Ljubljana festivala bo drevi ob 20. uri v ljubljanski Operi Mednarodni orkester Ljubljana pod taktirko Žive Ploj Peršuh premierno v Sloveniji izvedel kompozicijo Songs of Wars I Have Seen nemškega skladatelja in režiserja Heinerja Goebbelsa. Uprizoritveni koncert na tekste Gertrude Stein bodo izvedli mladi nadarjeni glasbeniki.

Ljubljana. Ljubljanska opera. Foto: Tamino Petelinšek/STA Arhiv STA

Ljubljana.
Ljubljanska opera.
Foto: Tamino Petelinšek/STA
Arhiv STA

Člani Mednarodnega orkestra Ljubljana bodo Goebbelsovo kompozicijo izvedli v sklopu projekta Jump Start, ki mladim nadarjenim glasbenikom omogoča mednarodno izobraževalno gostovanje na najvišji umetniški ravni in v sklopu Ljubljana festivala. Mladi umetniki letos prihajajo iz Slovenije, Srbije, Madžarske, Avstrije, Nemčije, Italije, Velike Britanije, Japonske in Južne Koreje.

Dirigentka Živa Ploj Peršuh se je na torkovi novinarski konferenci zahvalila Goebbelsu, da je po desetletju dogovarjanj našel čas za sodelovanje z Mednarodnim orkestrom Ljubljana. Nemški skladatelj namreč po njenih besedah velja za enega največjih inovatorjev v svetu gledališča, multimedije in performansa in je vsekakor eden najvznemirljivejših ustvarjalcev na področju sodobnega gledališča in glasbe našega časa.

Vključevanje gledališke izkušnje v kompozicijo je bila ena od Goebbelsovih namer že od začetka njegove skladateljske kariere. "Njegova dela uporabljajo besedila Elliasa Canettija, Sorena Kierkegaarda, T.S. Eliota, Samuela Becketta in Heinerja Müllerja ter jih obdajo z glasbo Princa, Beach Boysov in klasične glasbe," je ob koncertu spomnila dirigentka.

Za izvedbo v Ljubljani so izbrali skladateljevo kompozicijo Songs of Wars I Have Seen iz leta 2007. Skladatelj je v enem od intervjujev dejal, da se mu je ob prebiranju dela Gertrude Stein Wars I Have Seen, ki jo je pisala leta 1943, najboljše zdelo to, da se v avtorica v (kon)tekstu pisanja o vojni ni namesto bralca odločila glede tega, kaj je pomembno ali kaj ni. Pritegnil pa ga je tudi njen pristop k pisanju, saj v delu s političnimi pogledi prepleta vsakdanjost. V enem od besedil je denimo zaskrbljena zaradi medu in škornjev, ob tem pa govori o zapornikih na vlaku ali bombah, ki padajo po Italijanih.

Na novinarski konferenci v Ljubljani je Goebbels, ki je na Ljubljana festivalu nastopil že v 80-ih letih z eksperimentalno zasedbo Cassiber, dejal, da je bil prav tako navdušen nad razlago Gertrude Stein, da se zgodovina nenehno ponavlja ter nad njenimi primerjavami izkušenj iz druge svetovne vojne z dogajanjem v času Henrika VIII. in Shakespeara.

Pomislil je, da bi bilo zelo na mestu, če bi vse to soočil tudi z njegovo sodobno avtorsko glasbo v prepletu s skladbami Matthewa Lockeja, skladatelja iz 17. stoletja. Glasbenikom je dal še en izziv. Poleg igranja instrumentov bodo med koncertom brali tekste Gertrude Stein, s čemer je želel razpustiti tipično anonimnost igranja v večjem ansamblu. Skladatelj in režiser pa je nagovoril tudi občinstvo: "Ob koncertu naj razmislijo o lastnih izkušnjah ali zgodbah na podano temo."

Skladba Songs of Wars I Have Seen je po besedah dirigentke specifična: "Zahteva določeno število ženskih izvajalk in žensko dirigentko, izjemno kompleksna pa je tudi v pripravi. Tehnična podpora pri izvedbi mora biti na vrhunski ravni, kar Goebbels tudi zahteva." Povedala je tudi, da je kompozicija zahtevna tudi za njo kot dirigentko, saj mora zelo hitro ujeti 26 različnih atmosfer.

Nocojšnji koncert, ki se preveša v performans in ga izvajajo mladi, nadarjeni glasbeniki, je po besedah Žive Ploj Peršuh za Ljubljano, za katero si mnogi želijo, da postane tudi središče mladih in njihovih sanj, svetovnega pomena.