Svet 26.8.2019 5:00

V pariški Grand Palais jeseni El Grecova dela

Pariz, 26. avgusta - V razstavišču Grand Palais za jesen napovedujejo razstavo del španskega slikarja El Greca (1540-1614). Na Kreti rojeni El Greco se je sprva spoznal z bizantinsko tradicijo, preden se je učil v Benetkah in Rimu. Njegova ustvarjalnost je zacvetela v Španiji, kamor je prinesel Tizianove barve, Tintorettovo smelost in Michelangelov herojski stil.

Francija, Pariz. Galerija Grand Palais v Parizu. Foto: Karmen Kleiderman/STA Arhiv STA

Francija, Pariz.
Galerija Grand Palais v Parizu.
Foto: Karmen Kleiderman/STA
Arhiv STA

Ta izrazita kombinacija, nova, vendar dosledna v njegovi maniri, mu je zagotovila izjemno mesto v zgodovini slikarstva. Obveljal je za zadnjega velikega renesančnega mojstra ter prvega velikega slikarja zlate dobe, piše na spletni strani razstavišča.

Pozneje so bila El Grecova dela prezrta, v poznem 19. stoletju pa so zbudila zanimanje pri zbirateljih. V 20. stoletju ga je občudovala in ga za svojega vzela avantgarda. Umetnik, ki je užival dvojni ugled, zaradi tradicije in modernosti, je povezal Tiziana s fauvisti in manierizem s kubizmom, ekspresionizmom, vorticizmom in abstrakcijo vse tja do akcijskega slikarstva.

Kot izpostavljajo na spletni strani razstavišča, bo to prva velika retrospektiva El Greca v Franciji. Na ogled bo od 16. oktobra do 10. februarja 2020.

El Greco se je rodil v kraju Phodele blizu Kandije na Kreti. Med letoma 1560 in 1566 je prišel v Benetke, kjer se je učil slikarstva pri Tizianu. Nekaj časa je preživel tudi v Rimu, kjer se je spoznal z Michelangelovimi deli. Okoli leta 1577 je odšel v Španijo in se naselil v Toledu, kjer je ostal do smrti. V Toledu, kjer je imel svojo delavnico, je bil prisiljen sprejemati najrazličnejša naročila za slike, saj si je nakopal velike dolgove.

Slikal je v slogu poznih manieristov, vendar je v Španiji izoblikoval individualen vizionarski slog, s katerim je izražal notranja videnja in ki je bil tako poseben, da so vrednost njegovih umetnin v celoti presodili šele ekspresionisti v 20. stoletju. Slikal je predvsem sakralne motive, a je bil poleg tega dober portretist. Ekspresivna narava njegove umetnosti je prišla do izraza tudi v njegovih pejsažih.