Svet 3.9.2019 6:00

Dolgo izgubljena Rossettijeva slika na ogled v Britanskem muzeju

London, 3. septembra - Slika z naslovom The Death of Breuze Sans Pitie prerafaelitskega slikarja Danteja Gabriela Rossettija se iz zasebne zbirke seli v Britanski muzej. Mračno in šokantno delo po pisanju spletnega portala The Guardian močno odstopa od slikarjevih sicer bolj znanih čutnih podob lepote in hrepenenja.

Velika Britanija, London. Britanski muzej v Londonu. Foto: Xinhua/STA Arhiv Xinhua/STA

Velika Britanija, London.
Britanski muzej v Londonu.
Foto: Xinhua/STA
Arhiv Xinhua/STA

Redko videna slika, ki je bila desetletja znana le iz zapisov, je nastala v 50. letih 19. stoletja. Po pisanju spletnega portala prikazuje umetnikovo temnejšo plat.

Britanski slikar, pesnik in prevajalec Rossetti (1828-1882) je bil soustanovitelj avantgardne prerafaelitske bratovščine, ki si je prizadevala za vrnitev k bogatim detajlom, intenzivnim barvam in zapletenim kompozicijam.

Slika The Death of Breuze Sans Pitie je bila del zbirke pred tremi leti preminulega umetnostnega zgodovinarja Johna Christiana. Muzej je zbirko pridobil na podlagi britanske davčne sheme, ki dovoljuje poravnavo davka na dediščino s ponudbo umetniških del in zasebnih zbirk.

Akvarel prikazuje bojujoča se viteza arturskih legend, Dinadana in Breuzeja. Za njima stoji prestrašena ženska na povodcu, z drevesa ob njej visi mrtvec.

Po besedah kustosinje razstave Susannah Walker slika odstopa od drugih umetnikovih del, za katera so sicer običajni ljubimci in lepe ženske ter sanjska estetika. "Gre za sliko, od katere se je potrebno oddaljiti, da lahko razberemo dogajanje. Ne deluje takoj in ne gre za nekaj, kar pričakujemo od Rossettija, ampak gre za delo, ki se ti priljubi," je povedala.

The Death of Breuze Sans Pitie je eden od sedmih akvarelov s srednjeveško tematiko, ki jih je Rossettijev prijatelj, britanski oblikovalec, pesnik in romanopisec William Morris kupil v poznih 50. letih 19. stoletja. Pozneje jih je prodal. Peterica je danes v zbirki galerije Tate in je veliko bližje drugim umetnikovim delom.

Pričujoči akvarel pa je morda ravno zaradi svoje nenavadnosti imel drugačno usodo. Zabeležen je na dražbi v New Yorku leta 1926, nato se je za njim izgubila sled. Ponovno se je pojavil na dražbi v Londonu leta 1993.

Znan je tudi opis slike pisatelja H. C. Marillierja iz leta 1899, ki jo je v knjigi opisal kot "eno najbolj surovih in najmanj uspešnih Rossettijevih akvarelov" in omenil še "odbijajoč in neprijeten učinek" prikazanega ter "groteskno in prisiljeno" kompozicijo. Tudi Rossettijev brat William je v slikarjevi biografiji, ki je izšla sedem let po slikarjevi smrti, zapisal, da je bilo za Rossettija The Death of Breuze Sans Pitie "težavno delo" in bi bilo lahko ustvarjeno z manj truda.

Umetnostni zgodovinar John Christian, katerega zbirka del obsega 900 predmetov, je bil vodilna avtoriteta za viktorijansko umetnost prerafaelitov v 60. in 70. letih prejšnjega stoletja, ko zanjo ni bilo zanimanja. The Death of Breuze Sans Pitie bo vključena v manjšo razstavo, na kateri bodo predstavljena najzanimivejša dela iz zbirke, med njimi risbe Charlesa Haslewooda Shannona, Benjamina Roberta Haydona, Dorothy Hawksley in Kalmana Kemenyja.