Svet 30.9.2019 6:00

V Zagrebu razstava ameriškega umetnika Alexandra Calderja

Zagreb, 30. septembra - V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja. Razstava je posvečena predvsem Calderjevim skulpturam, znanim kot mobili in stabili, je pisala hrvaška tiskovna agencija Hina.

Hrvaška, Zagreb. V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja. Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb.
V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja.
Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb. V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja. Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb.
V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja.
Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb. V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja. Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb.
V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja.
Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb. V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja. Foto: Hina/STA

Hrvaška, Zagreb.
V Umetniškem paviljonu v Zagrebu je na ogled razstava del ameriškega umetnika Alexandra Calderja (1898-1976) z naslovom Magija skulpturalnega gibanja.
Foto: Hina/STA

Retrospektivo Calderjevih del so v Zagrebu odprli v četrtek. Ravnateljica Umetniškega paviljona in kuratorica razstave Jasminka Poklečki Stošić je opomnila, da gre za prvo razstavo ustvarjanja tega priznanega ameriškega kiparja na Hrvaškem. Calder je po njenih besedah zelo pomemben umetnik, ki je zaslužen za revolucijo v kiparstvu minulega stoletja.

Čeprav ni bil prvi, ki si je želel spremeniti pogled na kiparstvo, je Calder v svojih prizadevanjih šel najdlje. Njegovi mobili in stabili so danes svetovno znani in so del umetniških zbirk vseh pomembnejših muzejev po svetu, prav tako pa njegovi kipi krasijo tudi številna svetovna mesta, je spomnila Jasminka Poklečki Stošić.

Prav mobili in stabili so v ospredju zagrebške postavitve. Mobili so skrbno sestavljene viseče skulpture, ki jih giblje zračni tok ali motor, stabili pa na tleh stoječe, monumentalno skonstruirane plastike.

Skupno je na razstavi na ogled 35 Calderjevih del. Med njimi je 15 kipov in 20 slik, nastalih od 30. do sredine 70. let 20. stoletja, ki so jih Umetniškemu paviljonu v Zagrebu za razstavo posodila priznana razstavišča, kot sta pariški Center Georges Pompidou in londonski Tate Modern.

Postavitev sodi v razstavni cikel zagrebškega razstavišča, poimenovanega Največji slikarji 20. stoletja, v sklopu katerega so od leta 2014 že predstavili dela Joana Miroja, Augustea Rodina in Alberta Giacomettija, še piše Hina. Razstava bo v hrvaški prestolnici na ogled do 5. januarja.

Calder se je rodil v Lawntonu v ameriški zvezni državi Pensilvanija. Najprej se je ukvarjal z ilustracijami za razne revije. Leta 1923 se je začel učiti risanja v New Yorku, od leta 1926 je živel in delal v Parizu. Tu je zbudil pozornost z miniaturnimi figurami iz lesa in žice.

V 30. in 40. letih minulega stoletja se je po srečanju s Pietom Mondrianom začel ukvarjati z abstraktno umetnostjo, tedaj je začel ustvarjati mobile in stabile. Ukvarjal se je tudi z oblikovanjem nakita in knjižno ilustracijo.