Kolja Saksida za STA: S Koyoo se vračam v brezskrbno obdobje življenja
Ljubljana, 29. oktobra - Junak animirane serije Koyaa je gledalcem, mlajšim in starejšim, že dobro znan. Ob novih epizodah iz serije, je režiser Kolja Saksida za STA povedal več o samem junaku, ki ga popelje v čas otroške brezskrbnosti, pa tudi o nastajanju serije ter novosti, da je Koyaa letos v virtualni svet vkorakal še kot junak igre v tehniki stop animacije.
Je Kolja postal nenavadni Koyaa ali obratno?
Koyaa se v aktualni animirani seriji spopada z raznimi vsakdanjimi predmeti, ki mu povzročajo preglavice. Koyaa je zabavno ime za junaka in marsikdo bi na pamet sklenil, da je ime izpeljanka režiserjevega imena. A ni tako preprosto. Saksida se je nekoč zelo navdušil nad eksperimentalno-dokumentarnim ameriškim filmom Koyaanisqatsi iz leta 1982 v režiji Godfreyja Reggia. Naslov filma je zapisan v jeziku severnoameriških staroselcev Arizone hopi, v katerem koyaa pomeni nenavadni. Prav tako je Saksida ob snovanju svojega junaka rad poslušal Disciplino kičme, katere frontman je Koja. Vse to in podobnost z režiserjevim imenom je porodilo odločitev o poimenovanju junaka.
S podobo Koyee v mislih je Saksidi po glavo rojilo veliko sinopsisov. Med njimi tudi ta, da bi bil Koyaa popotnik, ki bi odkrival daljne dežele, a se je ideja, kot še kakšna druga, razblinila ob izračunu, koliko setov in s tem finančnih sredstev bi potrebovali, da bi junaka poslali v svet.
V začetkih nastajanja Koyee leta 2001 je bil junak postavljen v sobico, film pa je nastal v ateljeju na Kersnikovi 4. Saksida je sam modeliral junaka in druge like ter sceno animiranega filma, pomoč je imel zgolj pri kostumih. "To so bile bolj trde lutke, niso imele veliko izrazov," se je spominjal. Nato pa je ekipa začela rasti. Vmes je podobo lika, kakršen se je pojavil v prvih 13 epizodah serije v letih 2004-2005, zasnoval Miha Knific, z navezo, ki jo je Saksida spletel s poljskim studiem Semafor leta 2009, pa je Koyaa po zaslugi Blaža Porente dobil aktualno, stalno podobo. "Porenta je narisal okoli 30 ali 40 skic, kako bi Koyaa izgledal, jaz sem ga modeliral iz plastelina. Na koncu sem se podzavestno odločil za podobo, ki mi je zelo podobna," je dejal.
Tako sta režiser in njegov junak poleg imena začela deliti tudi podobo. Kaj pa danes režiserju pomeni junak, ki ima videz 16-letnika, v srcu in duhu pa je petletnik? "Spominjam se brezskrbnega obdobja, ko sem bil kot pet- ali šestletnik v varstvu pri staremu očetu in stari mami v vasi pod Golico in sem se lahko sam odpravil v gozd, iz katerega me ni bilo tudi po sedem ur. Bil sem dovolj star, da sem lahko v gozdu počel, kar sem želel. Z ničemer nisem bil obremenjen, kot sem bil nato ob vstopu v šolo pri sedmih letih. Takrat mi je vse v življenju padlo dol. Hoteli so me ukalupiti, pa me na mojo srečo niso. Preko lika Koyee se lahko vračam v to srečno obdobje mojega življenja, ki se mi je vtisnilo v spomin za vse življenje," je pojasnil.
Življenje na gori nad oblaki
V aktualni seriji Koyaa živi na gori nad oblaki: "Ta gora je sinonim za svobodo in za to, kar Koyaa kot lik sporoča. Da lahko v gorah živiš odmaknjeno in nekoliko bolj brezskrbno, kot v dolini." Saksida in soscenarist serije Marko Bratuš sta prigode Koyee in nagajivih predmetov zavestno pisala za otroke in v ospredje postavila vsakdanje stvari. Tudi za teoretski del magistrske naloge ob zaključku študija na umetniški univerzi Ecole cantonale d'art de Lausanne (ECAL) v Švici je Saksida izbral temo Psihologija medija in otrok: "Tedaj sem prebral veliko literature na to temo. Denimo, kako si otroci pri določeni starosti predstavljajo kadre in zgodbo, za kaj so in za kaj še niso dojemljivi. S tem znanjem sem si pomagal pri delu na seriji."
Krokar, zvesti prijatelj Koyee, je v zgodbo vstopil kot poklon režiserjevemu staremu očetu, ki je bil človek številnih hobijev. Ta pametna žival v seriji predstavlja vztrajnost in potrpežljivost hkrati pa figuro dedka, "ker dedki, v primerjavi z očeti, ki zelo skrbijo za svoje otroke, vedo, da se otroku ne bo nič hudega zgodilo, če se bo malo popraskal ali se udaril s kladivom po prstu". Tudi Krokar ima svoj hobi in v vsaki epizodi sestavi ptičjo hišico iz raznoterih materialov.
Za snemanje serije pa sobica že dolgo ne zadostuje več. Okoli 35 ustvarjalcev, med katerimi je 15 stalnih, za ustvarjanje potrebujejo kar 200 kvadratnih metrov velik studio. Saksida je izjemno hvaležen stalni ekipi sodelavcev, ki pri Koyii sodeluje od samega začetka in v projekt vnaša svoje znanje. Opomnil je, da to ekipo, kljub slabemu plačilu ter včasih ubijajočih, kdaj tudi 16-urnih delavnikih, še vedno vodi izjemen zagon.
Serija nastaja v tehniki stop animacije, ki je nadvse zahtevna. O tem priča podatek, da so ustvarjalci v desetih letih ustvarili 28 minut animiranega filma, kar je približno pet sekund dnevno. Zakaj je režiserja navdušilo ustvarjanje v tej tehniki? Kot pojasni, se je začel pri 17 letih posvečati izključno filmu. Tedaj si je začel nabirati izkušnje kot igralec in asistent režije, kupil pa si je tudi filmsko kamero Super8.
Vselej je vedel, da si ne želi delati igranih filmov, po drugi strani je že kot otrok rad ustvarjal z rokami: "Stop animacija je najlepša zmes med igranim filmom in likovno umetnostjo. Graditi moraš scenografijo, postavljaš luči, delaš z ekipo, podobno kot pri igranem filmu, po drugi strani pa moraš kipariti, rezbariti, risati, itd." Tudi proces ustvarjanja je pri stop animaciji bolj oprijemljiv kot pri 2D tehniki, pri kateri rišeš na tablico in ves čas gledaš v monitor. Sama slika v filmu je zaradi osvetlitve globlja. Enostavno ima končni izdelek drugo patino.
Koyaa vstopil še v virtualni svet
Ob prvih epizodah iz serije Koyaa in nagajivi liki iz leta 2017 je nastala tudi spletna stran https://koyaa.net. "Na tej strani je mogoče spoznati tako Koyoo kot zakulisje nastajanja serije in njene ustvarjalce. Hkrati smo ob vsakem filmu pripravili vprašanja, ki so lahko v pomoč staršem in pedagogom, če sami niso tako ustvarjalni. Lahko se recimo z otroki pogovarjajo o samih likih ali pa širše, katere živali lahko imamo doma oziroma, kje vse lahko ljudje živimo, glede na to, da Koyaa živi na hecnem, nenavadnem mestu," je omenil sogovornik. Otroci lahko preko spletne strani Koyii tudi pišejo in mu pošljejo risbico. "To je noro, kako otroci vidijo Koyoo in njegove predmete. Nekega dne moramo med okoli 500 prispelimi risbami narediti izbor in jih razstaviti, ker so res super."
Novost, ki je Koyoo ob novih delih serije pospremila še na tablice in pametne telefone, je mobilna igra, dostopna preko Google Playa ali AppStora. Posebnost igre je, da je ustvarjena v tehniki stop animacije, se pravi s fizično lutko in na izdelani scenografiji. Kot pove Saksida, na svetu ni veliko igric, ustvarjenih v tej tehniki, večinoma so narejene v 2D ali 3D tehniki. Zakaj torej mobilna igra: "Koyoo sem želel kot lik in brand pripeljati tudi na mobilne naprave, da bi zaobjel nek 360-stopinjski vidik tega lika. Ko gledaš animirane filme, si kot gledalec pasiven, pri igrici pa si aktiven uporabnik."
Saksida je dodal, da mu je bilo v izziv tudi režiranje petih krajših mobilnih iger, v katerih Koyii pomagaš ukrotiti vsakdanje predmete: "Veliko odprtih možnosti imaš na voljo. Kot avtor moraš razmišljati o animiranih sekvencah, s katerimi se lahko zgodijo različne stvari." Ob uspešno opravljeni nalogi igralec pridobi nalepko, ki jo umesti v digitalni album. S svojimi oboževalci Koyaa stopa v stik tudi preko Facebooka in Instagrama.
Po Koyii naproti celovečernim produkcijam
Saksida je tudi producent serije Koyaa. Kot je dejal za STA, je bilo delovati v vlogi režiserja in producenta serije zanj izjemno izčrpavajoče. Zato se je zavestno odločil, da v prihodnje ne namerava več delati v obeh vlogah, prav tako trenutno ne razmišlja o nadaljevanju serije Koyaa. V prihodnosti si serijo želi ponovno ustvarjati, če bo le prišlo do določenih sprememb:
"Želel bi si, da bi v Sloveniji lahko na razpis prijavili celo serijo, ne pa da moramo vsako epizodo prijavljati kot samostojen avtorski film. To za vsako epizodo pomeni tri fascikle pogodb z istimi avtorji, sledi še poročanje o delu na vsakem filmu posebej. To pomeni preveč birokratskega dela, tako za nas kot za koproducente RTV Slovenija ali Slovenski filmski center (SFC). Prepoznati bodo morali, da delamo kakovostne serije, ki imajo svoje občinstvo doma in v tujini, in spremeniti razpisne mehanizme."
Za 14 delov serije je RTV v petih letih prispevala nekaj več kot 600.000 evrov, SFC pa 190.000 evrov in storitve Viba filma, ki so ocenjene na okoli 500.000 evrov. Storitve Vibe v zavodu nujno potrebujejo, saj je na trgu predrago najeti 200 kvadratnih metrov prostorov za delo. Koyaa je bil prikazan na festivalih po praktično vseh kontinentih, nekaj epizod je na voljo na platformah videa na zahtevo, serijo zaenkrat predvajajo na slovenski in hrvaški televiziji, otroci so si jo med drugim lahko ogledali na letalih. Saksida je nedavno podpisal pogodbo s prodajnim agentom iz Dublina Monster Entertainment, ki odslej bdi nad prodajo serije na tujih trgih.
Saksida je dodal, da bodo na njegovem Zavodu ZVVIKS na bližnji razpis SFC prijavili celovečerno adaptacijo knjige Gospa s klobukom Maše Ogrizek v 2D tehniki. Za likovno zasnovo filma bi poskrbela ilustratorka dela Tanja Komadina, Saksida bi prevzel režijo. Na zavodu čakajo tudi na rezultate razpisa za koprodukcijski omnibus, pri katerem bodo sodelovali ustvarjalci animiranih filmov iz Slovenije, Slovaške, Češke in Poljske. Slovenski del bi režiral Leon Vidmar, Saksida pa bi pri tem projektu sodeloval kot producent.