Svet 9.12.2019 6:00

Režiser Wajda na razstavi predstavljen kot likovni umetnik

Krakov, 9. decembra - Poljski filmski in gledališki režiser Andrzej Wajda, prejemnik častnega oskarja za življenjsko delo, je bil tudi likovni umetnik, ki je gojil posebno strast do Japonske in njene kulture. V Manga muzeju japonske kulture in tehnologije na razstavi Japanese Notebook njegov likovni talent razkrivajo preko stotih skic, nastalih ob obiskih Japonske.

Nemčija. Poljski filmski režiser Andrzej Wajda. Foto: Xinhua/STA Arhiv Xinhua/STA

Nemčija.
Poljski filmski režiser Andrzej Wajda.
Foto: Xinhua/STA
Arhiv Xinhua/STA

Wajda (1926-2016) sodi med najpomembnejše vzhodnoevropske režiserje in med drugim podpisuje filme Obljubljena dežela, Železni človek in Katyn. V svojih delih se je ukvarjal predvsem z zgodovino Poljske, z grozotami II. svetovne vojne, s stalinističnim obdobjem in kasnejšim bojem delavcev za demokracijo, a kot je ob razstavi njegovih japonskih risb povedala vdova Krystyna Zachwatowicz-Wajda, je bil njen soprog predvsem človek, ki ga je svet izredno zanimal.

Pobudo za ustanovitev Manga muzeja japonske kulture in tehnologije v Krakovu sta pred četrt stoletja podala prav zakonca Wajda. Najnovejša muzejska postavitev z naslovom Japanese Notebook vključuje režiserjeve na hitro narisane, a zelo harmonične risbe, nastale med njegovimi obiski Japonske. Na njih je upodobil vse, kar je pritegnilo njegovo pozornost.

Wajda je med drugim risal gradove, sumo borce, krape vrste koi, umetnike gledališča kabuki ter cvetoče češnje in tipične japonske vrtove. Za risanje je najpogosteje uporabljal nalivnik, včasih pa je dela popestril še z akvareli ali pa z ekspresivnimi potezami voščenk rumene, rdeče in modre barve. Dela je podpisal z rdečim žigom, na katerem je bilo v japonščini napisano njegovo ime, je pisala francoska tiskovna agencija AFP.

Slavni režiser je Japonsko prvič obiskal leta 1970, zelo pa se je poistovetil tudi s prebivalci te dežele. "Zaznamujejo jih lastnosti, ki si jih že vse življenje prizadevam razviti in negovati: resnost, občutek za odgovornost in čast ter potrebo po ohranjanju tradicije," je nekoč dejal.

Manj znano je, da je bilo slikarstvo tista umetnost, ki je Wajdo sprva pritegnila. Nekoč je dejal, da so mu sanje o vpisu na likovno akademijo pomagale, da se je prebil skozi obdobje II. svetovne vojne. Ko je uspel uresničiti te sanje, je na akademiji naslikal več del v nadrealističnem, abstraktnem slogu.

K filmu je prešel, ko je uzrl sliko dobrega prijatelja Andrzeja Wroblewskega, na kateri je upodobil medvojni pokol civilistov. Njegova vdova je pojasnila, da je tedaj doumel, da je nekdo namesto njega že naslikal podobe, ki jih je sam želel prenesti na platno. Tako se je odločil, da bo njegov izrazni medij postal film, a kljub temu nikoli ni nehal risati. Z risbami je dokumentiral svoj vsakdan, narisal pa je tudi, kako si predstavlja določene filmske scene. Wajda je izjavil: "Če ne rišem nekaj dni zapored, vse pozabim."

Razstava bo v Krakovu na ogled do 6. marca 2020.